Big data gaat over grote verzamelingen van verschillende soorten gegevens. Deze gegevens kunnen een bedrijf, na een analyse, een beter beeld geven van hun klanten of de markt. Aan de hand daarvan kunnen ze zakelijke beslissingen nemen. Lees in deze blog hoe dat precies werkt.
Wanneer een bedrijf een grote verzameling van verschillende soorten gegevens heeft, wordt dit Big data genoemd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan heel veel video’s, foto’s en (tekst)bestanden in verschillende soorten en maten. Deze gegevens komen uit meerdere systemen en zijn vaak ongestructureerd. De gegevens kunnen van grote waarde zijn voor een bedrijf. Wanneer bedrijven hun gegevens verzamelen en vervolgens analyseren, verwachten ze dan ook interessante inzichten te krijgen over de markt, hun concurrentie of over hun klanten. Aan de hand van deze inzichten, kunnen ze vervolgens een nieuw en verbeterd beleid opstellen.
De belangrijkste kenmerken van big data zijn:
De gegevens van Big data komen uit verschillende systemen die een bedrijf gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan sociale mediakanalen en ICT-systemen. Maar voordat je als bedrijf deze gegevens gaat samenbrengen en vergelijken, moet je eerst een big data strategie ontwikkelen. Bedenk bijvoorbeeld welke inzichten je wil krijgen en selecteer de gegevens die je daarvoor nodig hebt. Verder zorg je ervoor dat de data goed zijn opgeslagen, beheerd en beveiligd. Want alleen dan is een betrouwbare analyse mogelijk.
Wanneer je hebt vastgesteld welke gegevens interessant zijn voor jouw organisatie, kun je ze verzamelen in speciale big data software. Deze software kan realtime gegevens uit verschillende systemen halen, samenbrengen en analyseren.
Het analyseren van big data geeft je dus inzicht in bepaalde ontwikkelingen binnen jouw vakgebied. Deze inzichten kunnen zowel commercieel, maatschappelijk als economisch van aard zijn. Aan de hand van deze inzichten, kun je vervolgens zakelijke beslissingen nemen.
Door de big data software goed in te stellen, blijft de analyse niet bij één momentopname. De software kan namelijk constant in realtime de gegevens met elkaar vergelijken, waardoor je op lange termijn eventuele veranderingen kunt zien. Deze veranderingen zijn interessant voor jouw bedrijf en geven je de mogelijkheid om te voorspellen hoe dingen zich in de toekomst ontwikkelen. Door hier vroeg op in te spelen, blijf je je concurrentie voor.
Ben je na het lezen van deze blog enthousiast geworden en wil je het liefst zo snel mogelijk met big data aan de slag? NCOI biedt verschillende opleidingen en trainingen op dit gebied aan. Kies bijvoorbeeld voor het HBO-programma Big Data en Datawarehousing, een Training Big Data Visualisatie of het Masterprogramma Big Data.
Of bekijk onze Business IT en Management opleidingen en kies de opleiding die het beste bij je past!