HBO Bacheloropleiding
NVAO geaccrediteerd
48 maanden
Communicatie is belangrijker dan ooit. Tijdens de HBO Bachelor Communicatie ontdek jij hoe je overtuigende en doeltreffende communicatiemiddelen ontwikkelt, om zo klantenbinding te vergroten. Krijg inzicht in mediagebruik en communicatieprocessen en maak kennis met interessante onderwerpen als strategisch communicatiemanagement, pr-strategieën, storytelling, social media en branding. Met deze communicatieopleiding ontwikkel je onmisbare vaardigheden voor een (toekomstig) communicatieprofessional. Lees meer over de HBO Bachelor Communicatie.
Na afloop van de HBO Bachelor Communicatie:
Na afronding van deze opleiding kun je onder andere aan de slag als:
Je bent ambitieus en hebt een grote interesse in communicatie, media en marketingmanagement. Bovendien wil je graag opgeleid worden tot volledig Bachelor.
Deze HBO Bachelor Communicatie kun je volgen als je een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4 hebt. Heb je geen van deze diploma’s? Dan kun je ook instromen met een 21+ toets. Zie Hogeschool NCOI voor meer informatie.
De HBO Bachelor Communicatie is speciaal ontwikkeld voor werkenden. De opleiding bestaat uit 3 fases en een afstudeerfase. Per fase volg je meerdere modules. Jouw vooropleiding en werkervaring bepalen hoe snel je de opleiding kunt doorlopen. Tijdens je gehele studie heb je een persoonlijke studiebegeleider als vaste contactpersoon voor alles waar je tijdens je opleiding tegenaan loopt.
Als je een baan hebt die aansluit op je opleiding, dan maak je opdrachten in je eigen werkomgeving. Zo doe je ervaring op met de onderwerpen uit de opleiding. Ligt je werk niet in het verlengde van de opleiding? Dan kun je toch deelnemen. Je loopt dan stage, zodat je ervaring kunt opdoen in het vakgebied. Je kunt je stage combineren met het afstuderen, maar je kunt ook eerder in de opleiding stage lopen.
Bij ons kun je flexibel studeren. Dat betekent dat jij de opleidingsvariant kunt volgen die bij jou past. Met elke variant behaal jij jouw erkende HBO Bachelorgetuigschrift, maar op basis van jouw vooropleidingsniveau of werkervaring kun je je opleiding anders doorlopen.
In 3 fases en een afstudeerfase doorloop jij jouw HBO Bachelor. Je kunt instromen met een diploma HAVO of MBO-niveau 4. Heb je deze diploma’s niet? Dan kun je ook instromen met een 21+ toets.
Op basis van je achtergrond, werk- en leerervaring bepaal jij samen met een studiecoach hoe, wat en waar je leert. Dit kan door middel van valideren (het laten waarderen van eerder opgedane werk- en leerervaringen) of door het volgen van onderwijs. Heb je belangstelling voor HBO OP MAAT? Meld je dan aan voor de reguliere opleiding. Door in je toelatingsdossier de extra vragen over HBO OP MAAT te beantwoorden, kun je zien of het interessant voor je is. Als je hiervoor kiest kun je dit in het toelatingsdossier meteen aangeven. Een studiecoach neemt dan contact met je op. Bekijk HBO OP MAAT voor meer informatie.
Betaal je het programma zelf? Dan kun je gebruikmaken van het levenlanglerenkrediet, een aantrekkelijke studiefinanciering voor volwassenen. Daarmee kan iedereen de opleidingskosten grotendeels door de overheid laten financieren. Kijk op levenlanglerenkrediet (LLLK) voor meer informatie of neem contact op met onze studieadviseurs.
Volg deze opleiding via een studievorm die bij jou past:
Bekijk de Opleidingsvarianten voor meer informatie.
In de eerste fase leg je de basis voor je studie HBO Bachelor Communicatie. Wat je in deze eerste fase leert, kun je meteen in je werk toepassen. In de tweede fase kies je een keuzeprogramma over een onderwerp dat je interesseert. Je hebt keuze uit veel verschillende richtingen waarmee je je opleiding voor een deel inkleurt naar eigen wens. In de derde fase ontwikkel je je verder naar HBO Bachelorniveau. Je afstudeeropdracht bestaat uit een onderbouwd advies dat gebruikelijk is binnen je beroepspraktijk.
De Bacheloropleiding bestaat uit 240 EC (studiepunten). Het programma is opgedeeld in 3 fases en een afstudeerfase. In elke fase behaal je 60 EC. Elke fase bestaat uit modules waarin steeds een onderwerp centraal staat.
In fase 1 ga je aan de slag met corporate communicatie. Je krijgt inzicht in de identiteit van een organisatie en leert dit door te vertalen in de interne communicatie. Ook stel je marketingcommunicatieplannen op, maak je doelgroepanalyses en ontdek je het belang van reputatiemanagement en corporate branding.
In deze fase verdiep je je in de verschillende vormen van communicatie. Je gaat doelgroepgericht schrijven en je maakt kennis met onderwerpen als crisiscommunicatie, public affairs en strategieformulering. Daarnaast leer je meer over verschillende opzetten van communicatieprojecten en hoe je deze kunt uitvoeren. Ook volg je in deze fase een keuzeprogramma waarmee je je specialiseert in een specifiek onderwerp, bijvoorbeeld nieuwsredactie, bedrijfspsychologie of multimediadesign.
Je krijgt inzicht in communicatie- en contentstrategie en je leert content en doelgroepgerichte communicatie strategisch inzetten om de conversie te verhogen. Na het bepalen van de strategie ga je aan de slag met de conceptontwikkeling. Zo maak je de strategische aanpak en nieuwe ideeën concreet.
Je verzamelt je alles wat je hebt geleerd in je portfolio. Daarnaast werk je aan een praktische afstudeeropdracht waarmee je je opleiding afrondt. Je toont in deze fase aan op HBO Bachelorniveau te functioneren.
Als je alles met succes hebt afgerond, ontvang je het officiële Bachelorgetuigschrift ‘HBO Bachelor Communicatie’. Je mag dan de graad BA (Bachelor of Arts) voeren. Deze opleiding is officieel geaccrediteerd door de NVAO en voldoet daarmee aan alle strenge eisen die gelden voor Bacheloropleidingen.
Wil je meer weten over de opbouw van onze opleidingen? Zie dan opbouw HBO.
Betaal je je opleiding zelf? Voor veel van onze opleidingen kun je gebruikmaken van interessante financiële voordelen. Welke mogelijkheden er zijn, lees je terug in onze subsidiebrochure.
Veel werkgevers willen graag investeren in de ontwikkeling van hun medewerkers en beschikken over een jaarlijks opleidingsbudget om opleidingen voor werknemers te bekostigen. Heeft jouw organisatie een opleidingsbudget waar je gebruik van kunt maken? Vraag het na bij de HR-afdeling of je leidinggevende, want dit kan veel voordeel opleveren.