HBO Bacheloropleiding
NVAO geaccrediteerd
48 maanden
Hoe verhoog je de klantbeleving van je website? En hoe vind je je website het snelst in zoekmachines? Tijdens de HBO Bachelor Communicatie specialisatie Online communicatie raak je bekend met alle mogelijkheden die digitale communicatie te bieden heeft. Je gaat aan de slag met usability, HTML en SEO om het optimale uit de digitale media te halen. Zo behaal je gestelde marketingdoelstellingen en maak je je website gebruiksvriendelijk. Daarnaast bekijk je communicatie vanuit diverse perspectieven om onderscheidend te zijn op het gebied van (online) communicatiemanagement.
Na afronding van deze opleiding kun je onder andere aan de slag als:
Je bent werkzaam in het werkveld van digitale communicatie en/of je hebt de ambitie om je daarin verder te ontwikkelen op HBO-niveau.
Deze HBO Bachelor Communicatie kun je volgen als je een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4 hebt. Heb je geen van deze diploma’s? Dan kun je ook instromen met een 21+ toets. Zie Hogeschool NCOI voor meer informatie.
De HBO Bachelor Communicatie is speciaal ontwikkeld voor werkenden. De opleiding bestaat uit 3 fases en een afstudeerfase. Per fase volg je meerdere modules. Jouw vooropleiding en werkervaring bepalen hoe snel je de opleiding kunt doorlopen. Tijdens je gehele studie heb je een persoonlijke studiebegeleider als vaste contactpersoon voor alles waar je tijdens je opleiding tegenaan loopt.
Als je een baan hebt die aansluit op je opleiding, dan maak je opdrachten in je eigen werkomgeving. Zo doe je ervaring op met de onderwerpen uit de opleiding. Ligt je werk niet in het verlengde van de opleiding? Dan kun je toch deelnemen. Je loopt dan stage, zodat je ervaring kunt opdoen in het vakgebied. Je kunt je stage combineren met het afstuderen, maar je kunt ook eerder in de opleiding stage lopen.
Bij ons kun je flexibel studeren. Dat betekent dat jij de opleidingsvariant kunt volgen die bij jou past. Met elke variant behaal jij jouw erkende HBO Bachelorgetuigschrift, maar op basis van jouw vooropleidingsniveau of werkervaring kun je je opleiding anders doorlopen.
In 3 fases en een afstudeerfase doorloop jij jouw HBO Bachelor. Je kunt instromen met een diploma HAVO of MBO-niveau 4. Heb je deze diploma’s niet? Dan kun je ook instromen met een 21+ toets.
Op basis van je achtergrond, werk- en leerervaring bepaal jij samen met een studiecoach hoe, wat en waar je leert. Dit kan door middel van valideren (het laten waarderen van eerder opgedane werk- en leerervaringen) of door het volgen van onderwijs. Heb je belangstelling voor HBO OP MAAT? Meld je dan aan voor de reguliere opleiding. Door in je toelatingsdossier de extra vragen over HBO OP MAAT te beantwoorden, kun je zien of het interessant voor je is. Als je hiervoor kiest kun je dit in het toelatingsdossier meteen aangeven. Een studiecoach neemt dan contact met je op. Bekijk HBO OP MAAT voor meer informatie.
Je kiest binnen de HBO Bachelor Communicatie voor de specialisatie Online communicatie. Dat heeft als voordeel dat je vanaf de start je opdrachten kunt toepassen op dit vakgebied. Tijdens de tweede fase volg je een apart programma met de specifieke modules Online marketing, User experience design en Webdesign gericht op je specialisatie. De derde fase is een verdiepende fase die je op het gewenste HBO Bachelorniveau brengt. Je studeert af in de richting van je specialisatie.
Betaal je het programma zelf? Dan kun je gebruikmaken van het levenlanglerenkrediet, een aantrekkelijke studiefinanciering voor volwassenen. Daarmee kan iedereen de opleidingskosten grotendeels door de overheid laten financieren. Kijk op levenlanglerenkrediet (LLLK) voor meer informatie of neem contact op met onze studieadviseurs.
Volg deze opleiding via een studievorm die bij jou past:
Bekijk de Opleidingsvarianten voor meer informatie.
In de eerste fase leg je de basis voor je studie HBO Bachelor Communicatie. Wat je in deze eerste fase leert, kun je meteen in je werk toepassen. In de tweede fase kies je een keuzeprogramma over een onderwerp dat je interesseert. Je hebt keuze uit veel verschillende richtingen waarmee je je opleiding voor een deel inkleurt naar eigen wens. In de derde fase ontwikkel je je verder naar HBO Bachelorniveau. Je afstudeeropdracht bestaat uit een onderbouwd advies dat gebruikelijk is binnen je beroepspraktijk.
De Bacheloropleiding bestaat uit 240 EC (studiepunten). Het programma is opgedeeld in 3 fases en een afstudeerfase. In elke fase behaal je 60 EC. Elke fase bestaat uit modules waarin steeds een onderwerp centraal staat.
Tijdens deze fase ga je aan de slag met corporate branding. Je leert hoe je een marketingcommunicatieplan samenstelt en hoe social media je helpt je doelstelling te bereiken. Tevens ga je vaardigheden ontwikkelen om te kunnen leidinggeven en om medewerkers te blijven motiveren.
Hoe kun je klanten binden aan je website? Welke effecten hebben e-mailcampagnes, sms- en RSS-marketing? En hoe gebruik je een contentmanagementsysteem? Deze onderwerpen komen aan bod in deze fase.
In deze fase ga je aan de slag met het opzetten van een communicatiestrategie. Zo kijk je naar het budget, accountability en diverse werkvormen voor creativiteit en ideevorming.
In de laatste fase verzamel je alles wat je geleerd hebt in je portfolio. Daarnaast werk je aan je afstudeeropdracht, waarmee je wat je geleerd hebt aan je praktijk koppelt. Je toont in deze fase aan op HBO Bachelorniveau te functioneren.
Als je alles met succes hebt afgerond, ontvang je het officiële Bachelorgetuigschrift ‘HBO Bachelor Communicatie’ met als aantekening Online communicatie op de cijferlijst. Je mag dan de graad BA (Bachelor of Arts) voeren. Deze opleiding is officieel geaccrediteerd door de NVAO en voldoet daarmee aan alle strenge eisen die gelden voor Bacheloropleidingen.
Wil je meer weten over de opbouw van onze opleidingen? Zie dan opbouw HBO.
Betaal je je opleiding zelf? Voor veel van onze opleidingen kun je gebruikmaken van interessante financiële voordelen. Welke mogelijkheden er zijn, lees je terug in onze subsidiebrochure.
Veel werkgevers willen graag investeren in de ontwikkeling van hun medewerkers en beschikken over een jaarlijks opleidingsbudget om opleidingen voor werknemers te bekostigen. Heeft jouw organisatie een opleidingsbudget waar je gebruik van kunt maken? Vraag het na bij de HR-afdeling of je leidinggevende, want dit kan veel voordeel opleveren.