Wanneer kun jij de beste toegevoegde waarde als professional leveren? Als je het verschil moet aangeven tussen een 'impactvolle' en een 'minder impactvolle' klus, dan heeft het vaak te maken met wat sleutelfiguren in jouw omgeving hierin hebben gedaan of juist hebben nagelaten. Goed stakeholdermanagement helpt je om hier vooraf meer bewuste keuzes in te maken en daarmee meer succesvol te worden. Het is in veel verschillende rollen van belang om jouw stakeholders (klant, interne collega’s, externe partijen, projectleden) te betrekken als je vernieuwing of verandering wilt realiseren. Maar hoe kijken zij tegen de vernieuwingen aan? Met deze training loop je met een concreet stakeholderactieplan de deur uit. Je weet welke beïnvloedingsstijl je kunt inzetten en hoe je kunt netwerken zodat je weet 'hoe de hazen' lopen in jouw organisatie en daarbuiten.
Je resultaat
Na de training heb je inzichtelijk wie jouw stakeholders zijn en welke aandacht ze nodig hebben. Je creëert overzicht met behulp van een krachtenveldenanalyse. Daarnaast kun je werken met de communicatiematrix. Ook ken je verschillende beïnvloedingsstijlen en weet je wanneer deze inzetbaar zijn.
Doelgroep
De training is geschikt voor elke professional die samenwerkt met interne en externe belanghebbenden. Dit kan bijvoorbeeld liggen op het gebied van project,- inkoop,- organisatieverandering, productontwikkeling, agile werken. Rollen als (senior) vakprofessional, (project)manager of (beleids)adviseur.
Aanpak Training Stakeholdermanagement
Ter voorbereiding op deze dag deel je jouw leerdoelen en bedenk je van tevoren voor welk project of welke praktijksituatie je met een concreet stakeholderactieplan de deur uit wilt lopen. Gedurende de trainingsdag ga je actief aan de slag met jouw praktijksituatie. Je leert de krachtenveldanalyse hierop toe te passen, waardoor je een helder overzicht krijgt van jouw stakeholders. Met behulp van een stakeholdercommunicatiematrix kies je de juiste actie en prioriteiten. Je krijgt inzicht in verschillende beïnvloedingsstijlen, die je kunt inzetten in de uitvoering van je communicatieplan. Op een speelse manier oefen je met het toepassen van de verschillende stijlen aan de hand van je eigen praktijksituatie. Hierin komen onderwerpen als ‘hoe leer ik mijn stakeholder kennen’, ‘hoe ga ik om met weerstand’ en 'hoe maak ik van een criticus een ambassadeur' voorbij.
Kies je eigen studievorm
Volg de opleiding via een studievorm die bij jou past:
- Klassikaal, op een locatie naar keuze met medestudenten. Onze vele leslocaties zijn verspreid door het hele land. Zijn er voor jouw voorkeurslocatie onvoldoende aanmeldingen? Dan bieden wij jou een alternatieve locatie.
- In een virtual classroom, een combinatie van thuisstudie en klassikaal. Je volgt online lessen op vaste tijdstippen, samen met andere studenten en onder begeleiding van een docent.
Bekijk de Opleidingsvarianten voor meer informatie.