Met zijn achtergrond in de bedrijfshulpverlening (BHV) is Richard Zeeman ingestapt als accountmanager bij de veiligheidsopleider van Salta Group: 112BHV. Maar dat is niet zijn enige vakgebied, hij doet dit werk ook voor de tak Zorg en Welzijn. In zowel de zorg als de wereld van BHV staat voor hem het helpen van de ander centraal. Maar de uitdagingen zijn per account heel verschillend.
“EHBO is iets waar je meer incidenteel dan structureel mee bezig bent als bedrijf. Hoe onderhoud je deze kennis binnen je bedrijf op een efficiënte manier? We denken mee met de klant door passende oplossingen te bieden. Denk aan een e-learning over EHBO. Je kennis als BHV’er spijker je hiermee bij wanneer je wilt. En we zien dat door het hybride werken op kantoren er opnieuw moet worden nagedacht over een veilige werksituatie. Niet alle BHV’ers zullen nog fulltime op kantoor aanwezig zijn, dus hoe creëer je dan toch een veilige werksituatie?”
Voor de branche Zorg en Welzijn focust Richard zich op de zorginstellingen, waaronder ook de GGZ-instellingen. Hier zijn de vraagstukken heel anders. “De zorg heeft te kampen met tekorten en er wordt de komende jaren een hoge uitstroom verwacht. Flexibiliteit in de opleiding is wat wij kunnen bieden. Samen kijken wij met de klant wat het beste aansluit bij de opleidingswens. Wat ik merk is dat mensen een uitdaging zien in de combinatie van een studie en werk. Door wat je leert gelijk in de praktijk toe te passen heb je gelijk resultaat. En het mooie van alles is dat je na het volgen van de opleiding een waardevol en erkend diploma op zak hebt!”
“Een mooi voorbeeld van meedenken met de klant is onze opleiding Begeleider maatschappelijke zorg. Die maakt het mogelijk dat je aan de slag kunt in wel vier verschillende specialisaties, ofwel met vier verschillende doelgroepen, waaronder gehandicapten en cliënten in de GGZ. We zien dat dit aansluit bij de behoefte van de student en klant om zich breder te oriënteren en over meer loopbaanmogelijkheden te beschikken.”
“Ik help graag mensen en zowel van de BHV als de zorg spreekt het me aan dat het draait om mensen helpen. Of dat nou door het voorkomen van onveilige situaties is, of door iedereen goede zorg te bieden. In mijn werk komt dit aspect terug doordat je met klanten in gesprek gaat als partner én bedenker van oplossingen.”