HBO Bachelor Bedrijfskunde specialisatie Verandermanagement

Begrijp jij het succes van verandering voor een organisatie? Dan is deze Bachelorspecialisatie geschikt voor jou. Maak kennis met de unieke combinatie van bedrijfskunde en verandermanagement. 

Vakgebied icoon
Vakgebied Bedrijfskunde
Opleidingsniveau icoon
Opleidingsniveau

HBO Bacheloropleiding

Certificaat icon
Erkenning

NVAO geaccrediteerd

Duur van de opleiding icoon
Duur
Download icoon
Meer informatie Download brochure
 Vragen? 06 26 10 95 78
Behoefte aan persoonlijk studieadvies op basis van je huidige loopbaan en leerdoelen?
Algemeen
Studieprogramma
Studieprogramma

Programma HBO Bachelor Bedrijfskunde specialisatie Verandermanagement

In de eerste fase leg je de basis voor je studie HBO Bachelor Bedrijfskunde. Wat je in deze eerste fase leert, kun je meteen in je werk toepassen. In de tweede fase kies je een keuzeprogramma over een onderwerp dat je interesseert. Je hebt keuze uit veel verschillende richtingen waarmee je je opleiding voor een deel inkleurt naar eigen wens. In de derde fase ontwikkel je je verder naar HBO Bachelorniveau. Je afstudeeropdracht bestaat uit een onderbouwd advies dat gebruikelijk is binnen je beroepspraktijk.

Hoe ziet de HBO Bachelor Bedrijfskunde specialisatie Verandermanagement eruit?

De Bacheloropleiding bestaat uit 240 EC (studiepunten). Het programma is opgedeeld in 3 fases en een afstudeerfase. In elke fase behaal je 60 EC. Elke fase bestaat uit modules waarin steeds een onderwerp centraal staat.

Fase 1

  • Management en organisatie 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Inzicht in de werking van organisaties
    • Organisatiestructuur en -processen
    • Managementtaken en leiderschapsstijlen
    • Leidinggeven en motiveren
    • Plannen, aansturen en bewaken
    • Werkverdeling en samenwerking
    • Bevoegdheden en besluitvorming
    • Effectieve werkorganisatie
  • Procesmanagement 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Inzicht in bedrijfskundige processen
    • Het proces van systeemontwikkeling
    • Systeemdenken
    • Kwaliteitsmanagement en procesbeheersing
    • Lean procesverbetering
    • INK-managementmodel
    • Procesbeschrijving
    • Risicobeheersing
    • Performance-indicatoren
    • Sturen op resultaat
  • Marketingmanagement 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Marketingessentials
    • Branding en positionering
    • Marktsegmentatie en doelgroepen
    • Vertalen van doelstellingen naar marketinginstrumenten
    • Waardecreatie
    • Distributiebeleid
    • Online- en offline communicatie
    • (Inter)nationale marketing
  • Bedrijfseconomische aspecten 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Lezen en begrijpen van financiële overzichten
    • Werken met financiële kengetallen
    • Indeling van kosten en break-even analyse
    • Beoordelen van de financiële gezondheid van een organisatie
    • Beoordelen van een investeringsvoorstel
    • Werken met een planning-en-controlcyclus
    • Financiële gegevens bij besluitvorming
  • Projectmanagementvaardigheden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Kenmerken van projecten
    • Projectmanagementmethoden
    • Projectafbakening en -fasering
    • Projectorganisatie en -omgeving
    • Budgetbeheersing
    • Risicomanagement
    • Succesvolle projectafronding
  • Bedrijfskunde in de praktijk 8 EC
    • Analyse van bedrijfskundige vraagstukken
    • Praktische toepassing van de opleiding in de praktijk
    • Actuele praktijkcases en praktijktoepassingen
  • Integrale opdracht 6 EC
    • Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
  • Praktijkprogramma 6 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk

Fase 2

  • Verandering, management en organisatie 12 EC
    (8 bijeenkomsten)
    • Visie op veranderen
    • Nut en noodzaak van veranderen
    • Organisatiestrategie bij verandering
    • Kerncompetenties en kernwaarden
    • Organisatiestructuur en organisatie(her)inrichting
    • Organisatiesysteem: werkprocessen en ­interne procedures
    • Veranderingsprocessen en -procedures
    • Van huidige naar gewenste situatie
    • Consequenties van verandering
    • Veranderingsproces in stappen indelen
    • Veranderingsmanagement als project
  • Organisatieverandering, personeel en begeleiding 12 EC
    (8 bijeenkomsten)
    • Organisatiecultuur als ‘shared values’
    • Leiderschapsstijlen bij verandering
    • Veranderstijl en de veranderaanpak
    • Weerstand bij verandering
    • Organisatiecultuur en veranderen
    • Veranderingsbereidheid
    • Communicatie van veranderingen
    • Rol van de leider in veranderingen
    • Veranderingsmanagement en HRM
    • Organisatieverandering en begeleiding
  • Financieel management voor managers 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Interpreteren van financiële overzichten
    • Kosten en opbrengsten
    • Kostprijs
    • Budgettering
    • Break-even analyse
    • Investeringen en risicomanagement
    • Managementrapportage en ­-verantwoording
    • Financiële ondersteuning besluitvorming
  • Gedrag in organisaties 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Gedrag in organisaties
    • Motivatie en werkplezier
    • Formele en informele besluitvorming
    • Psychologische aspecten van organisatiegedrag
    • Groepsdynamica en -effectiviteit
    • Macht en politiek
    • Conflicten en spanning
    • Organisatiecultuur en -verandering
  • Effectief communiceren en beïnvloeden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Inzicht in jezelf en anderen
    • Kernkwaliteiten
    • Motivatie en belangen van anderen
    • Effectieve gesprekstechnieken
    • Lastige gesprekken voeren
    • Weerstand en emoties
    • Situationeel handelen
    • Beïnvloedingsvaardigheden en -strategieën
    • Invloedstijlen
    • Je doelen bereiken
  • Integrale opdracht 6 EC
    • Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
  • Praktijkprogramma 6 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk

Fase 3

  • Bedrijfskundige strategie 12 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Strategisch inzicht voor bedrijfskundigen
    • Strategie en omgeving
    • Marktontwikkeling en organisatieperformance
    • Creëren van concurrentievoordeel
    • De rol van technologie en data in businessperformance
    • Verbetering organisatieperformance
  • Organisatie en verandering 12 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Doel en achtergrond van veranderen
    • Stromingen in verandermanagement
    • Veranderen en organisatiecultuur
    • Veranderstrategie
    • De verandermanager en leiderschap
    • Communicatie tijdens veranderproces
    • Implementatie van veranderingen
    • Evaluatie van veranderingen
  • Data-analyse voor managers 12 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Uitgangspunten in werken met data
    • Meerwaarde uit data halen
    • Grondbeginselen van big-data-analyse
    • Business intelligence (BI) tools
    • Inzicht in data en visualisatie
    • Managementrapportages en data dashboards
    • Datagedreven besluitvorming
    • Data en forecasting
    • Machine learning en kenmerken van algoritmes
  • Adviesvaardigheden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Adviesrollen en adviesrelaties
    • Kwaliteiten van een adviseur
    • Fases in het adviesproces
    • Gespreks- en luistervaardigheden
    • Herkennen van en omgaan met weerstand
    • Eigen adviesstijl
    • Beïnvloedingsstrategie
    • Draagvlak en borging van adviezen
    • Motiverende gespreksvoering
  • Integrale opdracht 6 EC
    • Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
  • Praktijkprogramma 10 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk

Afstudeerfase

  • Praktijkprogramma 30 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
  • Afstudeeropdracht 30 EC
    • Praktische afstudeeropdracht waarmee je je opleiding afrondt

Praktijkgericht

Fase 1

In de eerste fase ga je aan de slag met de werking van de markt, zodat je weet op welke wijze je je concurrenten voor kunt blijven. Aan de hand van verschillende managementvaardigheden leer je projecten, processen en marketingwerkzaamheden effectief te begeleiden. Deze fase rond je af met moduleopdrachten en digitale examens. 

Fase 2

In de tweede fase van de Bacheloropleiding volg je een verdiepingsprogramma op een hoger, strategisch niveau. Onder deskundige leiding van ervaren praktijkdocenten verdiep je je in organisatieverandering en strategisch bedrijfskundige thema’s. Hierbij ga je aan de slag met je specialisatie Verandermanagement. Je volgt een aantal specifieke modules waarin je je verdiept in organisatieverandering en de begeleiding van mensen in verandertrajecten. Deze fase rond je af met moduleopdrachten en een mondeling examen. 

Fase 3

In de derde fase ontwikkel je je verder tot strategisch managementniveau. Je verdiept je in belangrijke strategische vraagstukken en onderwerpen als geografische spreiding, verticale integratie en concurrentievoordeel, zodat je het beleid van je organisatie kunt afstemmen op alle kansen die de markt biedt. Daarbij ontwikkel je vaardigheden om deze informatie te vertalen naar een sterke bedrijfskundige strategie. Deze fase rond je af met moduleopdrachten. 

Afstudeerfase

In de laatste fase verzamel je alles wat je geleerd hebt in je portfolio. Daarnaast werk je aan een praktische afstudeeropdracht, waarmee je je opleiding afrondt. Je toont in deze fase aan op HBO Bachelorniveau te functioneren.

Praktijkgericht

Tijdens de opleiding pas je de theorie toe in werksituaties door middel van stage en praktijkgerichte opdrachten. Zo oefen je direct met de geleerde stof. Combineer je stage met je huidige baan. Heb je geen passende baan? Wij helpen je in de zoektocht naar een passende stageplek.

Afronding
Lesplanning
Kosten
HBO Bachelor Bedrijfskunde specialisatie Verandermanagement
Begrijp jij het succes van verandering voor een organisatie? Dan is deze Bachelorspecialisatie geschikt voor jou. Maak kennis met de unieke combinatie van bedrijfskunde en verandermanagement. 
Heb je vragen?

Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur en via WhatsApp op werkdagen tussen 10.00 en 16.00 uur.

Vraag de online brochure aan

Wil je nog beter worden in je werk? Doorgroeien naar een hogere functie? Of ben je toe aan een carrièreswitch? Bij NCOI Opleidingen vind je opleidingen op ieder niveau in vrijwel elke branche. Je kunt voor elk vakgebied een online brochure aanvragen. Daarin lees je alles over onze opleidingen, studeren bij NCOI en wat dit jou kan bieden.

De grootste opleider van werkend Nederland
NCOI - wij leiden meer dan 20.000 professionals per jaar op
Ieder jaar leiden we
20.000
professionals op
NCOI - meer dan 1.250 opleidingen en trainingen
Kies uit meer dan
1.250
verschillende opleidingen en trainingen
NCOI - meer dan 2.000 bevlogen docenten
Volg les bij een van onze
2.000+
bevlogen docenten