HBO Bachelor Commerciële Economie specialisatie Sales- en accountmanagement

Wil je salesmanager worden? Ontdek hoe je klanten wint en behoudt met deze praktijkgerichte opleiding HBO Bachelor Commerciële Economie specialisatie Sales- en accountmanagement.

Opleidingsniveau icoon
Opleidingsniveau

HBO Bacheloropleiding

Certificaat icon
Erkenning

NVAO geaccrediteerd

Duur van de opleiding icoon
Duur

48 maanden

Download icoon
Meer informatie Download brochure
 Vragen? 06 26 10 95 78
Behoefte aan persoonlijk studieadvies op basis van je huidige loopbaan en leerdoelen?
Algemeen
Studieprogramma
Studieprogramma

Hoe ziet de HBO Bachelor Commerciële Economie specialisatie Sales- en accountmanagement eruit?

De Bacheloropleiding bestaat uit 240 EC (studiepunten). Het programma is opgedeeld in 3 fases en een afstudeerfase. In elke fase behaal je 60 EC.

Fase 1

  • Marketingmanagement 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Marketingessentials
    • Branding en positionering
    • Marktsegmentatie en doelgroepen
    • Vertalen van doelstellingen naar marketinginstrumenten
    • Waardecreatie
    • Distributiebeleid
    • Online- en offline communicatie
    • (Inter)nationale marketing
  • Marketingcommunicatie en branding 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Branding
    • Marketingcommunicatieplan
    • Marketingcommunicatie-instrumenten
    • Geïntegreerde communicatie
    • Werking van marketingcommunicatie
    • Doelgroepanalyse en bepalen marcomdoelstellingen
    • (Tactisch) positioneren
    • ‘Brand equity’ en langetermijnrelaties
    • Public relations
    • Actuele ontwikkelingen marcom
  • Sales- en accountmanagement 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Accountmanagement
    • Accountdoelstellingen
    • Relatiemanagement
    • Werken aan klanttevredenheid
    • Missie, strategie en salesdoelstellingen
    • De binnendienst
    • Verkoop- en gesprekstechnieken
    • Effectief onderhandelen
  • Management en organisatie 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Inzicht in de werking van organisaties
    • Organisatiestructuur en -processen
    • Managementtaken en leiderschapsstijlen
    • Leidinggeven en motiveren
    • Plannen, aansturen en bewaken
    • Werkverdeling en samenwerking
    • Bevoegdheden en besluitvorming
    • Effectieve werkorganisatie
  • Commerciële vaardigheden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Inleven in klant
    • Persoonlijke presentatie en begroeting
    • Vraagtechnieken en luistervaardigheden
    • Aantrekkelijk presenteren van product of dienst
    • Benoemen van klantvoordelen
    • Herkennen van koopsignalen
    • Afsluittechnieken toepassen
    • Inzetten van beïnvloedingstools
  • Marketing en sales in de praktijk 8 EC
    • Analyse van marketing- en salesvraagstukken
    • Praktische toepassing van de opleiding in de praktijk
    • Actuele praktijkcases en praktijktoepassingen
  • Integrale opdracht 6 EC
    • Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
  • Praktijkprogramma 6 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk

Fase 2

  • Keuzeprogramma HBO Bachelor Commerciële Economie specialisatie Sales- en accountmanagement 24 EC
    • Sales Accountmanager B
    • Sales Verkoopleider B
  • Marktanalyse en customer journey 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Customer journey
    • Koopgedrag en drijfveren
    • Inzicht in gedrag
    • Digitale data om gedrag te meten
    • Marketingpsychologie en -sociologie
    • Opzetten en uitvoeren marktonderzoek
  • Bedrijfseconomische aspecten 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Lezen en begrijpen van financiële overzichten
    • Werken met financiële kengetallen
    • Indeling van kosten en break-even analyse
    • Beoordelen van de financiële gezondheid van een organisatie
    • Beoordelen van een investeringsvoorstel
    • Werken met een planning-en-controlcyclus
    • Financiële gegevens bij besluitvorming
  • Projectmanagementvaardigheden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Kenmerken van projecten
    • Projectmanagementmethoden
    • Projectafbakening en -fasering
    • Projectorganisatie en -omgeving
    • Budgetbeheersing
    • Risicomanagement
    • Succesvolle projectafronding
  • Integrale opdracht 6 EC
    • Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
  • Praktijkprogramma 6 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk

Fase 3

  • Business intelligence & analytics 12 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Reporting en analytics
    • Inleiding business intelligence
    • Transformatie van data
    • Datamanagement
    • Customer relation management
    • Big data
    • Business intelligence tools en toepassingen
    • Informatievoorziening en metadata
  • Strategisch marketingmanagement 12 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Marketingstrategie en organisatiestrategie
    • Interne en externe omgevingsanalyse
    • Markt en concurrentie
    • Branding en positionering
    • Marktentreestrategieën
    • Differentiëren van producten
    • Distributiestrategieën
    • Interculturele communicatie
  • Value proposition & user experience 12 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Productpropositie
    • Samenwerking met R&D en Design
    • Het productontwikkelingsproces
    • Business model canvas
    • Concurrentiebepaling
    • Productinnovatie (goederen en diensten)
    • Innovatie
    • Waardecreatie in de organisatie
    • Waardecreatie en klantoptimalisatie
    • Disruptive businessmodels
    • Production on demand
    • Ontwikkeling van services
  • Adviesvaardigheden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Adviesrollen en adviesrelaties
    • Kwaliteiten van een adviseur
    • Fases in het adviesproces
    • Gespreks- en luistervaardigheden
    • Herkennen van en omgaan met weerstand
    • Eigen adviesstijl
    • Beïnvloedingsstrategie
    • Draagvlak en borging van adviezen
    • Motiverende gespreksvoering
  • Integrale opdracht 6 EC
    • Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
  • Praktijkprogramma 10 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk

Afstudeerfase

  • Praktijkprogramma 30 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
  • Afstudeeropdracht 30 EC
    • Praktische afstudeeropdracht waarmee je je opleiding afrondt

Praktijkgericht

Fase 1

Je verdiept je in sales- en accountmanagement. Je oefent met verkoopgesprekken en gebruikt hierbij de beïnvloedingstools die je je eigen hebt gemaakt. Ook ontdek je hoe bedrijven gemanaged worden. De module Commerciële vaardigheden sluit je af met een mondeling examen. De overige modules worden afgerond met een praktijkgerichte opdracht.

Fase 2

Je verdiept je in marketingtechnieken zoals marktanalyse, de positionering van het bedrijf en de mogelijkheid tot samenwerking met andere partijen. Daarnaast maak je een keuze voor een verdieping richting Sales Verkoopleider of Sales Accountmanager. Je rondt iedere module af met een examen of praktijkopdracht.

Fase 3

Je leert markten segmenteren om verschillende segmenten een passende aanbieding te kunnen doen. Ook ga je aan de slag met het ontwikkelen van nieuwe producten. Je ontwikkelt vaardigheden die voor de toekomstig sales- en accountmanager onmisbaar zijn. Zo verdiep je je in customer relationship management en leer je klantdata effectief te analyseren, zodat je de uitkomsten ook in je bedrijfsstrategie kunt toepassen. Je sluit elke module af met een praktijkgerichte opdracht.

Afstudeerfase

Je verzamelt alles wat je geleerd hebt in je portfolio. Daarnaast werk je aan een praktische afstudeeropdracht waarmee je je opleiding afrondt. Bij succesvolle afronding van alle fasen ontvang je het getuigschrift 'HBO Bachelor Commerciële Economie'. 

Praktijkgericht

Tijdens de opleiding pas je de theorie toe in werksituaties door middel van stage en praktijkgerichte opdrachten. Zo oefen je direct met de geleerde stof. Combineer je stage met je huidige baan. Heb je geen passende baan? Wij helpen je in de zoektocht naar een passende stageplek.

Meer weten over de inhoud van de studie? Bekijk het studieprogramma. 

Afronding
Lesplanning
Kosten
HBO Bachelor Commerciële Economie specialisatie Sales- en accountmanagement
Wil je salesmanager worden? Ontdek hoe je klanten wint en behoudt met deze praktijkgerichte opleiding HBO Bachelor Commerciële Economie specialisatie Sales- en accountmanagement.
Heb je vragen?

Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur en via WhatsApp op werkdagen tussen 10.00 en 16.00 uur.

Vraag de online brochure aan

Wil je nog beter worden in je werk? Doorgroeien naar een hogere functie? Of ben je toe aan een carrièreswitch? Bij NCOI Opleidingen vind je opleidingen op ieder niveau in vrijwel elke branche. Je kunt voor elk vakgebied een online brochure aanvragen. Daarin lees je alles over onze opleidingen, studeren bij NCOI en wat dit jou kan bieden.

De grootste opleider van werkend Nederland
NCOI - wij leiden meer dan 20.000 professionals per jaar op
Ieder jaar leiden we
20.000
professionals op
NCOI - meer dan 1.250 opleidingen en trainingen
Kies uit meer dan
1.250
verschillende opleidingen en trainingen
NCOI - meer dan 2.000 bevlogen docenten
Volg les bij een van onze
2.000+
bevlogen docenten