HBO Bachelor Logopedie

NVAO-geaccrediteerde HBO Bacheloropleiding

Opleidingsniveau icoon
Opleidingsniveau

HBO Bacheloropleiding

Certificaat icon
Erkenning

NVAO geaccrediteerd

Duur van de opleiding icoon
Duur

48 maanden

Download icoon
Meer informatie Download brochure
 Vragen? 06 26 10 95 78
Behoefte aan persoonlijk studieadvies op basis van je huidige loopbaan en leerdoelen?
Algemeen
Studieprogramma
Studieprogramma

Programma HBO Bachelor Logopedie

In de eerste fase leg je de basis voor je studie Bachelor Opleiding voor Logopedie. Wat je in deze eerste fase leert, kun je meteen in je werk toepassen. In de tweede fase kies je een keuzeprogramma over een onderwerp dat je interesseert. Je hebt keuze uit veel verschillende richtingen waarmee je je opleiding voor een deel inkleurt naar eigen wens. In de derde fase ontwikkel je je verder naar HBO Bachelorniveau. Je afstudeeropdracht bestaat uit een onderbouwd advies dat gebruikelijk is binnen je beroepspraktijk.

Programma 240 EC

Fase 1

  • Taal- en taalontwikkelingsstoornissen 8 EC
    (8 bijeenkomsten)
    • Taalontwikkeling
    • Stoornissen in de taalontwikkeling
    • Meertaligheid
    • Onderzoek op het gebied van taal en taalontwikkeling
    • Anamnese gericht op taal
    • Diagnostiek bij taalontwikkeling en meertaligheid
    • Richtlijn Taalontwikkelingsstoornis (TOS)
  • Spraak en spraakstoornissen 8 EC
    (8 bijeenkomsten)
    • Anatomie van de spraakorganen
    • Spraakontwikkeling
    • Spraakklanken
    • De relatie tussen spraak en gehoor
    • Articulatiestoornissen
    • Stotteren en broddelen
    • Dysartrie
    • Anamnese gericht op spraak
    • Anamnese bij stotteren
  • Stem en stemstoornissen 8 EC
    (8 bijeenkomsten)
    • Anatomie en fysiologie van de stem
    • Werking van de normale stem
    • Stemstoornissen
    • Anamnese gericht op stem
    • Kenmerken van de stem bij verschillende stoornissen
    • Het beoordelen van stemkwaliteit
    • Stemhygiëne
  • Neurologische stoornissen 8 EC
    (8 bijeenkomsten)
    • Afasie
    • Dysartrie
    • Dysfagie
    • Neurologie en logopedie
    • Professionele vaardigheden
  • Gezondheidsbevordering en preventie 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Gezondheid en gedrag
    • Lage gezondheidsvaardigheden
    • Therapietrouw (compliance)
    • Interventieontwikkeling en voorlichting
    • Theorieën en methodieken van gedragsverandering
    • Gesprekstechnieken
    • Evidence-based practice
  • Reflectieve professional 6 EC
    (2 bijeenkomsten)
    • Transformatie van de zorg
    • Kansen en bedreigingen voor zorgorganisaties
    • Het concept van stakeholders
  • Onderzoekend vermogen 8 EC
    • Integrale opdracht waarmee je je onderzoekend vermogen aantoont
  • Praktijkprogramma 6 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk

Fase 2

  • Diagnostiek en behandeling taal 8 EC
    (8 bijeenkomsten)
    • Diagnostiek van de taal
    • Behandeling van taalontwikkelingsstoornissen
    • Onderzoek en behandeling van taalontwikkelingsstoornissen
    • Taaltherapieën
    • Het maken van een behandelplan voor kinderen met taalontwikkelingsstoornissen
    • Meertaligheid
  • Diagnostiek en behandeling spraak 8 EC
    (8 bijeenkomsten)
    • Diagnostiek van spraak
    • Behandeling van spraakontwikkelingsstoornissen
    • Onderzoek en behandeling van kinderen
    • Evidence-based handelen
    • Reflecteren op eigen logopedisch handelen
    • De omgeving van een kind met een spraakstoornis stimuleren en adviseren
  • Diagnostiek en behandeling stem 8 EC
    (8 bijeenkomsten)
    • Stem, stemstoornissen en eigen stem en uitspraak
    • Beoordelen van stemkwaliteit en ­stemonderzoek
    • Stemtherapieën: welke zijn er?
    • Wanneer gebruik je welke therapie?
    • Stemtherapieën: instrueren, observeren en begeleiden van de cliënt
    • Het maken van een behandelplan bij ­stemklachten
    • Het adviesgesprek bij stemklachten en ­evalueren van eigen handelen
  • Diagnostiek en behandeling van neurologische stoornissen 12 EC
    (8 bijeenkomsten)
    • Het ontstaan en verloop van afasie, dysartrie en dysfagie
    • Afasie: herstel en revalidatie
    • Diagnostiek van afasie, apraxie, dysartrie en dysfagie: onderzoek afnemen
    • Behandeling van afasie, dysartrie en dysfagie
    • Oorzaak en gevolgen van neurologische aandoeningen
    • Neurologische basiskennis over de anatomie en fysiologie van het slikken
  • Therapeutisch handelen en communiceren 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Het effect van communicatietechnieken
    • Communiceren met cliënten
    • Rechten en plichten van cliënten en therapeuten
    • Methodologische besluitvorming bij ethische dilemma's
    • Goed zorgverlenerschap
    • Financiën en therapeutisch handelen
    • Grenzen verkennen en bewaken
  • Interprofessioneel innoveren 6 EC
    (2 bijeenkomsten)
    • Kenmerken en de betekenis van innovatie
    • Ontwikkeling van innovaties
    • Onderscheid innovatie, vernieuwing en implementatie
  • Onderzoekend vermogen 4 EC
    • Integrale opdracht waarmee je je onderzoekend vermogen aantoont
  • Portfolio 6 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk

Fase 3

  • Gehoor en gehoorstoornissen 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Werking van het gehoor, waarnemen van geluid
    • Geluid als basis van communicatie
    • Gehooronderzoek
    • Wereld van doven en slechthorenden
    • Revalidatie van het gehoor
    • De rol van de logopedist
    • Gehoormeting
  • Professionele (para)medische dienstverlening 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • De ondernemende paramedicus
    • Trends en ontwikkelingen in de zorg
    • Value-based healthcare en populatiegerichte zorg
    • Projectgericht samenwerken
    • Financiële en juridische kaders
    • Kwaliteitszorg
    • Ethiek en moreel beraad
    • Professionaliteit en integriteit
    • Multidisciplinaire samenwerking
  • Keuzeprogramma HBO Bachelor Logopedie 24 EC
    • Neurorevalidatie
    • Ondernemerschap
    • Kernprogramma Zorgmanagement
    • Logopedische problemen bij baby's en kinderen
  • Paramedische kwaliteitsbevordering 6 EC
    (2 bijeenkomsten)
    • Bruikbare theoretische modellen over innovatie
    • Toepassing van theoretische modellen over innovatie
    • Innovatiewaarde van concrete zorgvernieuwingen
  • Onderzoekend vermogen 8 EC
    • Integrale opdracht waarmee je je onderzoekend vermogen aantoont
  • Portfolio 6 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk

Afstudeerfase

  • Portfolio 40 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
  • Afstudeeropdracht 20 EC
    • Praktische afstudeeropdracht waarmee je je opleiding afrondt
Afronding
Lesplanning
Kosten
HBO Bachelor Logopedie
NVAO-geaccrediteerde HBO Bacheloropleiding
Heb je vragen?

Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur en via WhatsApp op werkdagen tussen 10.00 en 16.00 uur.

Vraag de online brochure aan

Wil je nog beter worden in je werk? Doorgroeien naar een hogere functie? Of ben je toe aan een carrièreswitch? Bij NCOI Opleidingen vind je opleidingen op ieder niveau in vrijwel elke branche. Je kunt voor elk vakgebied een online brochure aanvragen. Daarin lees je alles over onze opleidingen, studeren bij NCOI en wat dit jou kan bieden.

De grootste opleider van werkend Nederland
NCOI - wij leiden meer dan 20.000 professionals per jaar op
Ieder jaar leiden we
20.000
professionals op
NCOI - meer dan 1.250 opleidingen en trainingen
Kies uit meer dan
1.250
verschillende opleidingen en trainingen
NCOI - meer dan 2.000 bevlogen docenten
Volg les bij een van onze
2.000+
bevlogen docenten