Uitklappen
Inklappen

Wil je voor of na de zomer starten met deze opleiding?

Start voor de zomer

Eerstvolgende startmomenten

04-04-2025, Amsterdam

Dag, Inschrijven

05-04-2025, Amsterdam

Zaterdag, Inschrijven

HBO Bachelor Toegepaste Psychologie specialisatie Kinderpsychologie en pedagogiek

NVAO-geaccrediteerde HBO Bacheloropleiding

Opleidingsniveau icoon
Opleidingsniveau

HBO Bacheloropleiding

Certificaat icon
Erkenning

NVAO geaccrediteerd

Duur van de opleiding icoon
Duur

48 maanden

Download icoon
Meer informatie Download brochure
 Vragen? 06 26 10 95 78
Behoefte aan persoonlijk studieadvies op basis van je huidige loopbaan en leerdoelen?
Algemeen
Studieprogramma
Studieprogramma

Programma HBO Bachelor Toegepaste Psychologie specialisatie Kinderpsychologie en pedagogiek

In de eerste fase leg je de basis voor je studie HBO Bachelor Toegepaste Psychologie. Wat je in deze eerste fase leert is herkenbaar, waardoor je het meteen in je werk kunt toepassen. In de tweede fase volg je je specialisatie. De derde fase is een verdiepende fase. Je afstudeeropdracht bestaat uit een onderbouwd advies dat gebruikelijk is binnen je beroepspraktijk.

Programma

De Bacheloropleiding bestaat uit 240 EC (studiepunten). Het programma is opgedeeld in 3 fases en een afstudeerfase. In elke fase behaal je 60 EC. Elke fase bestaat uit modules waarin steeds een onderwerp centraal staat.

Fase 1

  • Algemene psychologie 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Toegepaste psychologie
    • Leren en geheugen
    • Mentale processen
    • Ontwikkeling, waarneming en bewustzijn
    • Persoonlijkheid en motivatie
    • Sociaalpsychologische processen
    • Psychische problemen en therapie
  • Sociale psychologie 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Sociale invloed
    • Wederkerigheid
    • Denken over zichzelf en anderen
    • Contact en communicatie
    • Verschillende soorten relaties en hun processen
    • Emoties binnen sociale relaties
    • Groepsprocessen
    • Beïnvloeden, behandelen en begeleiden op basis van sociaalpsychologische processen
  • Psychologie en persoonlijkheid 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Kernaspecten van persoonlijkheid in de psychologie
    • Motieven en persoonlijkheid
    • Persoonlijkheidsmodellen
    • Persoonlijkheidsontwikkeling
    • Persoonlijke omgeving en relaties
    • Intelligentietheorieën
    • De abnormale persoonlijkheid
  • Ontwikkelings- en levensfasepsychologie 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Levensloop van de mens: baby-, peuter- en kleutertijd; kindertijd en adolescentie
    • Persoonlijkheids-, fysieke, cognitieve en sociale ontwikkeling
    • Hechting
    • Opvoedstijlen
    • Interactie kind met omgeving en tijd
  • Professionele communicatie 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Verbale en non-verbale communicatie
    • Effectieve gesprekstechnieken
    • Gesprekken leiden
    • E-coaching
    • Doorbreken van de dramadriehoek
    • Gesprekstechnieken bij weerstand
    • Non-directieve en directieve gespreksvoering
  • Toegepaste psychologie in de praktijk 8 EC
    • Analyse van toegepaste psychologievraagstukken
    • Praktische toepassing van de opleiding in de praktijk
    • Actuele praktijkcases en praktijktoepassingen
  • Integrale opdracht 6 EC
    • Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
  • Praktijkprogramma 6 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk

Fase 2

  • Kernbegrippen pedagogiek 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Zicht op de rol van pedagoog
    • Kinderrechten
    • Opvoedingsmilieus
    • Gezinstypen en opvoedingsstijlen
    • Diverse werkgebieden pedagogiek (kinderopvang, school, jeugdzorg, enzovoort)
    • Pedagogische theorieën en stromingen
  • Psychopathologie bij kinderen 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Psychopathologie bij jonge kinderen
    • Aangeboren of aangeleerd gedrag
    • Hechtingsproblematiek
    • Stoornissen van de motoriek
    • Impulscontrolestoornissen
    • Ontwikkelingsstoornissen
    • Angst- en stemmingsstoornissen
    • Persoonlijkheidsstoornissen
    • Aanpassingsstoornis
    • Genderidentiteitsstoornis en seksuele ­stoornissen
    • Problematische gezinsrelaties en ­kinder­mishandeling
  • Begeleiden van kinderen en jongeren 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Methodisch begeleiden van kinderen en jongeren
    • Begeleiden met visie
    • Kinderen begeleiden in hun individuele ontwikkeling
    • Werken met groepen
    • Activiteiten met kinderen op het gebied van spel, creativiteit en taal
    • Begeleiden en coachen van jeugd
    • Gezins- en ouderschapsbegeleiding
  • Klinische psychologie 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Diagnostiek van psychische stoornissen
    • Behandelmethoden en stressklachten
    • Stoornissen gerelateerd aan leeftijd
    • Verslavingen en psychotische stoornissen
    • Angst- en stemmingsstoornissen
    • Dissociatieve, somatoforme, nagebootste, genderidentiteits- en seksuele stoornissen
    • Eet- en slaapstoornissen
    • Persoonlijkheidsstoornissen
  • Psychodiagnostiek 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Het diagnostisch proces
    • Methoden van assessment
    • Psychologische tests
    • Oefenen van psychodiagnostische vaardigheden
    • Psychodiagnostiek bij ouderen en kinderen
    • Toepassen van psychodiagnostiek specifieke doelgroepen
    • Psychodiagnostische rapportage
    • De ethische kant van assessment en diagnostiek
  • Psychologische gespreksvoering 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Gesprekstechnieken, reflecteren, samenvatten, parafraseren, etc.
    • Intakegesprek
    • Non-verbale communicatie
    • Afstemmen op de ander
    • Luistervaardigheden
    • Eigen ontwikkeling
    • Feedback
  • Integrale opdracht 6 EC
    • Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
  • Praktijkprogramma 6 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk

Fase 3

  • Psychologische interventies 12 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Activerende begeleiding en interventies
    • Diagnostiek en protocollen
    • Interventies gericht op het individu
    • Positieve psychologie
    • Growth mindset, veerkracht en talentontplooiing
    • Interventieontwikkeling
    • Interventies bij stress en gepieker
    • Preventie van psychische klachten
    • Mogelijke hindernissen bij begeleiding
    • E-health
  • Gedragsbeïnvloeding 12 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Beïnvloeden van gezond gedrag
    • Voorkomen van ziekte
    • Het veranderplan
    • Zelfregulatie
    • Gezond en ongezond gedrag
    • Ziektebeleving
    • Ziekte en stressmanagement
    • Ethiek
  • Praktijkgericht psychologisch onderzoek 12 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Onderzoekscyclus
    • Internationaal literatuuronderzoek
    • Kwantitatieve data
    • Kwalitatieve data
    • (Statistische) analyses
    • Conclusies
    • Aanbevelingen
    • Validiteit en betrouwbaarheid
  • Oplossingsgericht werken 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • De begeleidingsrelatie
    • Intrapsychische processen bij interventies
    • Oplossingsgericht werken
    • Werkzame elementen
    • Interventies: interactie, feedback en dialoog
    • Procesadvisering in de praktijk
  • Integrale opdracht 6 EC
    • Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
  • Praktijkprogramma 10 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk

Afstudeerfase

  • Praktijkprogramma 30 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
  • Afstudeeropdracht 30 EC
    • Praktische afstudeeropdracht waarmee je je opleiding afrondt

Fase 1

In de eerste fase krijg je brede, fundamentele kennis op het gebied van psychologie. Hiervoor ga je aan de slag met thema's als algemene en sociale psychologie en ontwikkel je vaardigheden om persoonlijkheid en intelligentie te meten. Daarbij ontwikkel je vaardigheden om mentale processen in kaart te brengen en sociaalpsychologische processen te interpreteren.

Fase 2

De tweede fase staat in het teken van je specialisatierichting. Je gaat aan de slag met thema's als aangeboren en aangeleerd gedrag en leert op welke wijze je stoornissen in ontwikkelingen en persoonlijkheden kunt herkennen en beïnvloeden. Ook ontwikkel je vaardigheden om problematische gezinsrelaties en kindermishandeling te relateren aan het gedrag van kinderen. Zo weet je gedrag te verklaren en effectief te beïnvloeden.

Fase 3

In de derde fase ontwikkel je je verder tot professional. Je gaat aan de slag met psychologische interventies en ontwikkelt vaardigheden om gedrag effectief te beïnvloeden. Hierbij houd je goed zicht op diversiteitsthema's en ethische kwesties, zodat je ouders en kinderen vanuit breed psychologisch perspectief kunt adviseren. Met je kennis en kwaliteiten kun je de juiste begeleiding bieden bij pedagogische vraagstukken.

Afstudeerfase

In de laatste fase verzamel je alles wat je geleerd hebt in je portfolio. Daarnaast werk je aan een praktische afstudeeropdracht, waarmee je je opleiding afrondt.

Afronding
Lesplanning
Kosten
HBO Bachelor Toegepaste Psychologie specialisatie Kinderpsychologie en pedagogiek
NVAO-geaccrediteerde HBO Bacheloropleiding
Heb je vragen?

Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur en via WhatsApp op werkdagen tussen 10.00 en 16.00 uur.

Vraag de online brochure aan

Wil je nog beter worden in je werk? Doorgroeien naar een hogere functie? Of ben je toe aan een carrièreswitch? Bij NCOI Opleidingen vind je opleidingen op ieder niveau in vrijwel elke branche. Je kunt voor elk vakgebied een online brochure aanvragen. Daarin lees je alles over onze opleidingen, studeren bij NCOI en wat dit jou kan bieden.

De grootste opleider van werkend Nederland
NCOI - wij leiden meer dan 20.000 professionals per jaar op
Ieder jaar leiden we
20.000
professionals op
NCOI - meer dan 1.250 opleidingen en trainingen
Kies uit meer dan
1.250
verschillende opleidingen en trainingen
NCOI - meer dan 2.000 bevlogen docenten
Volg les bij een van onze
2.000+
bevlogen docenten