“Ik houd van afwisseling en diversiteit en vind het ontzettend leuk om mensen verder te helpen. Na jaren in loondienst gewerkt te hebben, ben ik in 2007 voor mezelf begonnen. Als zelfstandig organisatiepsycholoog doe ik veel trainings-, coachings- en interim projectmanagementklussen. Mensen letterlijk en figuurlijk in beweging te brengen; dat is voor mij de uitdaging. Ook bij lesgeven. Daarnaast leer ik er zelf ook veel van. Ik verdiep mij als docent continu in de lesstof, de studenten en het werkveld.”
“Ik laat mijn lessen altijd aansluiten bij de doelgroep. Elke groep is anders en mensen hebben een eigen leerstijl. Om iedereen bij de les te houden gebruik ik regelmatig interactieve werkvormen. De ene keer zijn dat filmpjes, de andere keer werken we met mindmaps of laat ik studenten zelf een (kennis)quiz opstellen. Door te leren en reflecteren, in combinatie met de koppeling met het werkveld en allerlei voorbeelden, blijft kennis veel beter hangen. En hoe cliché het ook klinkt, moeilijke stof leg ik uit in jip-en-janneketaal en mijn studenten waarderen dat enorm. Het is mooi om de kwartjes te zien vallen.”
“Psychologie is breed toe te passen. Organisaties zijn bijvoorbeeld steeds meer op zoek naar managers die niet alleen technisch inhoudelijke en planmatige kennis hebben, maar ook de menselijke, psychologische kant van projecten en processen begrijpen. Waarom gebeuren de dingen zoals ze gebeuren? En hoe pas je jouw gedrag daarop aan? Het is fijn te weten op welke figuurlijke knoppen je moet drukken voor een efficiënter bedrijfsproces. Noem het gezond manipuleren.
Ik merk in de markt ook de opkomst van evidence based management; professionals nemen hun beslissingen op gevoel, maar zoeken naar verantwoording. Klopt het wat ik doe? Psychologische kennis en een theoretische inbedding biedt hen die houvast.”
“Professionals in het psychologiewerkveld moeten de vraag achter de vraag willen weten en goed kunnen luisteren helpt hen daarbij. Nieuwsgierigheid is hun basis en een onbevooroordeelde houding is cruciaal. Want hoe kun je bijvoorbeeld een medewerker die tegen een burn-out aan loopt begrijpen en begeleiden, wanneer jij een 60-urige werkweek normaal vindt en dat van iedereen verwacht? In mijn lessen helpen ervaringsleren en gesprekstechnieken enorm bij het ontwikkelen van de benodigde houding. Sommigen vinden mij misschien een overenthousiaste docent, maar iedereen gaat altijd met nieuwe inzichten en blij naar huis.”