Cookies
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door je browser op de harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden. Deze informatie gaat over je gedrag op de website. Er zijn verschillende soorten cookies zoals de functionele en de analytische cookies. De functionele cookies vallen buiten de cookiewet. Deze cookies hebben namelijk een functionele rol binnen een website. Denk hierbij aan een winkelwagentje, een login onthouden of vastleggen dat andere cookies wel of niet mogen worden geplaatst. Daarnaast plaatsen wij ook analytische cookies. Met het plaatsen van deze cookies krijgen wij informatie over bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves met het doel om onze diensten te kunnen verbeteren. Hierbij worden de gegevens geanonimiseerd waardoor wij hiermee geen persoonsgegevens verwerken en hebben wij je toestemming niet nodig. Waar we wel je akkoord voor nodig hebben, zijn de marketing cookies voor advertentie- en personalisatiedoeleinden. Onder ‘Cookie instellingen aanpassen’ kun je zelf aangeven welke voorkeuren je hebt. Meer informatie vind je in onze privacy- en cookieverklaring.
“Ik sta mijn hele leven al voor de klas, de eerste jaren vooral in een trainingspak. Ik ben sportleraar karate, en ben in 1989 in de automatisering gerold. Ik heb bij Capgemini gewerkt en na mijn HEAO-opleiding Commerciële Economie ben ik door Hogeschool Amsterdam gevraagd om in de propedeusefase het vak ‘Bedrijfskundige Informatica’ te geven. Daarna ben ik als docent bij NCOI terechtgekomen.”
“Of ik nou in een trainingspak of driedelig pak voor de klas sta, maakt me niets uit. In beide gevallen ben ik bezig met iemands ontwikkeling. Als een leerling vroeger geen salto durfde te maken en het hem na een jaar toch lukte, kon ik bijna ontroerd raken. Maar ook iemand die een ICT-deeltijdopleiding volgt, kan zijn saltospringmoment krijgen. Bijvoorbeeld als hij lange tijd heeft gedacht dat hij niets van systeemontwikkeling zou begrijpen. Het gaat erom een student over een dood punt te helpen. Ik heb zelf in deeltijd een Master Information Management afgerond: ik weet waar een student tegenaan loopt.”
“In mijn lessen gooi ik geen emmer theorie de zaal in, in de hoop dat iedereen geraakt wordt. De praktijk van mijn studenten staat centraal. Daarna pas komt de theorie. Dan halen we samen de essentie eruit.
De veranderingen op ICT-gebied neem ik ook mee. De cloud, internet of things, nieuwe manieren om applicaties te ontwikkelen; het is allemaal hip en happening. Eerst was het normaal dat je stroom kreeg als je een stekker in het stopcontact stak, nu is het haast vanzelfsprekend om gratis wifi te hebben. Je moet ICT-kennis hebben, maar je moet ook de taal van de klant kunnen spreken. Daarom zitten Adviesvaardigheden en Effectief Communiceren en Beïnvloeden nu ook in het lespakket opgesloten.”
“Als ICT-professional is het goed om meerdere facetten te beheersen: generalist of specialist blijft een lastige keuze. Als je kiest voor specialisatie, kies die dan wel zorgvuldig. Ga uit van je kracht. Ik heb een bescheiden rol in het ontdekken en leren benutten van die kracht. Om het met voetballen te vergelijken: als je een sterk linkerbeen hebt, richt je daar dan op; met een zwak rechterbeen schiet je echt geen bal in de kruising.”