Cookies
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door je browser op de harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden. Deze informatie gaat over je gedrag op de website. Er zijn verschillende soorten cookies zoals de functionele en de analytische cookies. De functionele cookies vallen buiten de cookiewet. Deze cookies hebben namelijk een functionele rol binnen een website. Denk hierbij aan een winkelwagentje, een login onthouden of vastleggen dat andere cookies wel of niet mogen worden geplaatst. Daarnaast plaatsen wij ook analytische cookies. Met het plaatsen van deze cookies krijgen wij informatie over bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves met het doel om onze diensten te kunnen verbeteren. Hierbij worden de gegevens geanonimiseerd waardoor wij hiermee geen persoonsgegevens verwerken en hebben wij je toestemming niet nodig. Waar we wel je akkoord voor nodig hebben, zijn de marketing cookies voor advertentie- en personalisatiedoeleinden. Onder ‘Cookie instellingen aanpassen’ kun je zelf aangeven welke voorkeuren je hebt. Meer informatie vind je in onze privacy- en cookieverklaring.
“Tien jaar geleden heb ik de overstap gemaakt van teammanager in de ouderenzorg, naar praktijkopleider. Ik houd me bezig met het opleiden en begeleiden van studenten, het coachen en trainen van werkbegeleiders en het ondersteunen en adviseren van managers. Om mijn competenties voor deze functie te kunnen ontwikkelen, ben ik op zoek gegaan naar een passende opleiding. Het HBO-programma Didactische Werkvormen en Vaardigheden sprak me direct aan, omdat deze gericht is op volwassenen en het begeleiden van groepsprocessen. Ook was ik enthousiast over het feit dat ik met modules kon werken en het programma naast mijn baan kon volgen.”
“Toen ik aan het programma begon, vond ik dat best wel spannend. Ik wilde er het maximale uithalen en heb voor mezelf de lat altijd redelijk hoog liggen. Ik werkte met een strakke planning. Dat vroeg om enige discipline. Er was behoorlijk wat huiswerk als voorbereiding op de lessen. Iets voor je uit schuiven was dus niet aan de orde. Motivatie was overigens geen enkel probleem. Ik vond de stof interessant en wanneer ik feedback van de docent kreeg, gaf me dat weer nieuwe energie en inzichten.
De eerste module die ik volgde was Didactische vaardigheden. Ik heb hierdoor vooral mezelf beter leren kennen in de rol als trainer/begeleider. Ik heb beter zicht op mijn kwaliteiten en geleerd wat ik kan inzetten om een training of bijeenkomst goed te laten verlopen. Ik ben zelfverzekerder en ervaar meer plezier als trainer. Ik geniet er nu écht van.”
“Ik heb zowel een module klassikaal, als een module via e-learning gevolgd. Op afstand leren was nieuw voor mij, maar beiden heb ik als heel prettig ervaren. De docenten waren inspirerend en speelden goed in op de stof met behulp van eigen ervaringen. Ook reageerden ze snel op ingeleverde stukken. Ik heb heel veel gehad aan de feedback op mijn te schrijven trainingsontwerp. Tijdens de eerste module heb ik overigens ook veel van medestudenten kunnen leren, omdat we allemaal uit een ander werkveld kwamen.”
“Ik heb veel aan het programma gehad. Ik sta nu veel beter uitgerust in mijn vak en ben gegroeid in het trainen en presenteren van mezelf. Ik overweeg in de toekomst nog een opleiding tot coach te volgen, zodat ik mijn werkzaamheden als praktijkopleider nóg beter kan uitvoeren. Voorlopig geniet ik echter nog even van de behaalde resultaten.”