“VMBO-leerlingen iets leren en zien dat ze er iets mee doen, ze een diploma en glimlach op hun gezicht geven, dat geeft mij voldoening. Toen een tijdje geleden de remedial teacher met pensioen ging, wilde ik die functie graag overnemen. Na mijn Post Bacheloropleiding tot Remedial Teacher bij NCOI Opleidingen besteed ik nu veertig procent van mijn werktijd aan remedial teaching.”
“De opleiding was heel theoretisch, maar die achtergrond heb je ook nodig. Het is de basis om mee verder te kunnen in de praktijk. Ik heb veel kennis opgedaan over dyslexie en dyscalculie. Daarnaast heb ik geleerd hoe je de begeleiding van leerlingen vormgeeft. Niet alleen buiten de lessen, maar ook binnen de klas. Het was fijn om de praktijk te bespreken met vakgenoten om te checken of je iets goed had aangepakt.”
“Ik had anderhalf jaar geleden voor het laatst gestudeerd, op dinsdagavonden. Nu koos ik voor de zaterdagopleiding. Dat geeft meer rust dan wanneer je ’s avonds na het werk nog naar je opleiding gaat. Mijn docenten waren allemaal zeer ervaren in remedial teaching en gaven ieder op hun eigen manier les. De groepsgrootte was prettig, niet te druk, en de lunches waren ook goed geregeld.”
“Na de opleiding heb ik op mijn werk al wat voorlichting gegeven over dyslexie. Bijvoorbeeld: met een bepaald soort lettertype en regelafstand kun je hetzelfde effect bereiken als met vergrotingen. Ook heb ik al een plan geschreven voor hoe wij remedial teaching binnen onze school kunnen invullen. In de toekomst ga ik mij verder verdiepen in kindercoaching en leerlingbegeleiding of zorgcoördinatie. Ik blijf niet stil zitten!”