Cookies
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door je browser op de harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden. Deze informatie gaat over je gedrag op de website. Er zijn verschillende soorten cookies zoals de functionele en de analytische cookies. De functionele cookies vallen buiten de cookiewet. Deze cookies hebben namelijk een functionele rol binnen een website. Denk hierbij aan een winkelwagentje, een login onthouden of vastleggen dat andere cookies wel of niet mogen worden geplaatst. Daarnaast plaatsen wij ook analytische cookies. Met het plaatsen van deze cookies krijgen wij informatie over bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves met het doel om onze diensten te kunnen verbeteren. Hierbij worden de gegevens geanonimiseerd waardoor wij hiermee geen persoonsgegevens verwerken en hebben wij je toestemming niet nodig. Waar we wel je akkoord voor nodig hebben, zijn de marketing cookies voor advertentie- en personalisatiedoeleinden. Onder ‘Cookie instellingen aanpassen’ kun je zelf aangeven welke voorkeuren je hebt. Meer informatie vind je in onze privacy- en cookieverklaring.
Organisaties veranderen voortdurend. Wil je als organisatie succesvol een verandering doorvoeren, dan heb je dit nodig: draagvlak. Hoe groter de verandering, hoe belangrijker het is om draagvlak te creëren. Je betrekt anderen bij je plannen en bij het proces, en dat draagt bij aan een soepel verloop.
Het is niet altijd duidelijk wat er precies onder draagvlak wordt verstaan. Betekent het dat er geen weerstand is tegen het plan? Of betekent het dat alle stakeholders of betrokkenen hebben uitgesproken volledig achter het plan te staan? Je kunt draagvlak creëren voor de inhoud van je plan, maar ook voor het proces. Hoe je draagvlak borgt, blijkt vaak net zo belangrijk voor de stakeholders als het plan zelf. Zorg er daarom als manager, leidinggevende of projectleider daarom aan de start van een project voor dat je helder hebt wat je onder draagvlak verstaat. In het ideale geval is de motivatie van medewerkers om achter de plannen te gaan staan, intrinsiek. Ze geloven in de zin van het plan of het idee.
Over het algemeen reageren mensen niet direct enthousiast op verandering. Dit is normaal, want mensen zijn gewoontedieren. Er kan snel weerstand ontstaan als de verandering in eerste instantie niet positief klinkt of deze aan mensen wordt opgelegd. Als mensen zich niet betrokken voelen, zorgt dit ervoor dat het project veel minder soepel verloopt. Daarom is het belangrijk mensen al vroeg te informeren, te betrekken, zorgen weg te nemen en ze te laten zien dat het project zinvol is.
Kleine veranderingen kunnen vaak door onderlinge afstemming tussen medewerkers makkelijk worden gerealiseerd. Met grote organisatorische veranderingen ligt dat wat ingewikkelder. Zeker als die veranderingen direct van invloed zijn op de medewerkers. Voorbeelden van veranderingen waarbij het creëren van draagvlak nodig is:
Begrijpelijk dat je nieuwsgierig bent naar hoe je draagvlak dan ook daadwerkelijk kunt creëren. Wanneer je daarmee bezig bent, probeer je op strategische wijze anderen jouw plannen te laten accepteren. Je combineert hierbij activiteiten en communicatie. We delen een aantal tips en strategieën met je om draagvlak te creëren: