Organisaties veranderen voortdurend. Wil je als organisatie succesvol een verandering doorvoeren, dan heb je dit nodig: draagvlak. Hoe groter de verandering, hoe belangrijker het is om draagvlak te creëren. Je betrekt anderen bij je plannen en bij het proces, en dat draagt bij aan een soepel verloop.
Het is niet altijd duidelijk wat er precies onder draagvlak wordt verstaan. Betekent het dat er geen weerstand is tegen het plan? Of betekent het dat alle stakeholders of betrokkenen hebben uitgesproken volledig achter het plan te staan? Je kunt draagvlak creëren voor de inhoud van je plan, maar ook voor het proces. Hoe je draagvlak borgt, blijkt vaak net zo belangrijk voor de stakeholders als het plan zelf. Zorg er daarom als manager, leidinggevende of projectleider daarom aan de start van een project voor dat je helder hebt wat je onder draagvlak verstaat. In het ideale geval is de motivatie van medewerkers om achter de plannen te gaan staan, intrinsiek. Ze geloven in de zin van het plan of het idee.
Over het algemeen reageren mensen niet direct enthousiast op verandering. Dit is normaal, want mensen zijn gewoontedieren. Er kan snel weerstand ontstaan als de verandering in eerste instantie niet positief klinkt of deze aan mensen wordt opgelegd. Als mensen zich niet betrokken voelen, zorgt dit ervoor dat het project veel minder soepel verloopt. Daarom is het belangrijk mensen al vroeg te informeren, te betrekken, zorgen weg te nemen en ze te laten zien dat het project zinvol is.
Kleine veranderingen kunnen vaak door onderlinge afstemming tussen medewerkers makkelijk worden gerealiseerd. Met grote organisatorische veranderingen ligt dat wat ingewikkelder. Zeker als die veranderingen direct van invloed zijn op de medewerkers. Voorbeelden van veranderingen waarbij het creëren van draagvlak nodig is:
Begrijpelijk dat je nieuwsgierig bent naar hoe je draagvlak dan ook daadwerkelijk kunt creëren. Wanneer je daarmee bezig bent, probeer je op strategische wijze anderen jouw plannen te laten accepteren. Je combineert hierbij activiteiten en communicatie. We delen een aantal tips en strategieën met je om draagvlak te creëren: