Medewerkers voldoende bagage geven om goed te kunnen functioneren in de nieuwe functie van Assistent Customer Relations Manager en hun kennis en kunde verhogen naar minimaal HBO-niveau. Met dat doel ontwikkelde NCOI Opleidingen voor foodgroothandel Bidfood een uniek maatwerktraject.
Als gevolg van een herstructurering op de commerciële afdelingen binnen Bidfood zijn de werkzaamheden van de huidige commercieel binnendienstmedewerker veranderd. De medewerkers zijn nu ondersteunend aan de accountmanager en hebben de mogelijkheid gekregen om door te groeien naar een nieuwe functie binnen de organisatie: Assistent Customer Relations Manager. Omdat deze functie inhoudelijk zwaarder is dan de huidige functie van de medewerkers en de organisatie het kennisniveau van alle medewerkers op minimaal HBO-niveau wil brengen, heeft Bidfood opdracht gegeven om een maatwerktraject te ontwikkelen. Hiermee krijgen de medewerkers de nodige kennis en kunde om succesvol aan de slag te gaan binnen de nieuwe functie.
Een nieuwe functie vraagt om nieuwe kennis, vaardigheden en inzichten. Om dat in relatief korte tijd goed te kunnen ontwikkelen, is het belangrijk dat het maatwerkprogramma praktijkgericht is. Medewerkers moeten het geleerde direct kunnen toepassen in de praktijk. Daarom zijn de modules van het maatwerktraject zo veel mogelijk toegespitst op Bidfood zelf. Daarnaast zijn de lesbijeenkomsten op de eigen opleidingslocatie van Bidfood op het hoofdkantoor in Ede. De docenten die de lessen geven, beschikken over jarenlange commerciële ervaring en voeren voorafgaand aan het traject gesprekken voeren met de opdrachtgever. Zo leren zij de organisatie en de doelgroep van Bidfood goed kennen en kunnen zij hier tijdens het traject goed op inspelen. Tijdens de bijeenkomsten maken de deelnemers praktijkopdrachten, die direct aan de eigen werkomgeving gekoppeld worden. Zo kunnen zij het geleerde meteen inzetten in de praktijk.
De reacties van de deelnemers waren zeer positief na afloop. Met het maatwerktraject ontwikkelden zij hun kennis en kunde op het gebied van sales en werden zo goed voorbereid op de nieuwe functie en de werkzaamheden die daarbij horen. Ze hebben praktische kennis opgedaan voor hun dagelijkse werkzaamheden en hebben nu meer handvatten voor het aangaan en sturen van een gesprek. Het feit dat de deelnemers lessen volgden met directe collega’s werd als een groot pluspunt ervaren. De medewerkers zijn zich nu bewuster van hun eigen kunnen en gemotiveerd om datgene wat ze hebben geleerd in de praktijk te brengen. Bovendien is de functie binnen de organisatie naar een hoger niveau getild.
‘Al met al een erg leuke en leerzame ervaring en direct toe te passen in onze dagelijkse werkzaamheden’, aldus Nynke Vlig, Hoofd Binnendienst bij Bidfood. ‘Er waren medewerkers die in eerste instantie sceptisch waren en zich afvroegen of ze het wel leuk zouden vinden, maar achteraf waren de reacties erg positief. Beide programma’s waren erg interessant om te volgen. Voor ons was het belangrijkste om het niveau van de functie en van de medewerkers te verhogen en door het volgen van dit traject is dit zeker geslaagd.’
Bidfood is de grootste online groothandel in foodservice. De focus ligt daarbij volledig op de professionele foodwereld: van cafetaria tot cateraar. Vandaag de dag telt de organisatie 1.700 medewerkers, 25.000 klanten en 17 vestigingen in heel Nederland.