De 620 miljoen euro die vrijkomt door de afschaffing van de studiefinanciering en de invoering van het leenstelsel wordt geïnvesteerd in het hoger onderwijs. Op termijn zullen er ter bevordering van de kwaliteit van het onderwijs 4.000 nieuwe docenten aangenomen worden.
Investeren in verbeteren onderwijs, niet in levensonderhoud studenten
Uit de strategische agenda die minister van Onderwijs Jet Bussemaker onlangs presenteerde wordt duidelijk op welke manier studenten toch zouden profiteren van de afschaffing van de studiefinanciering. VVD, PvdA, D66 en GroenLinks zaten achter de afschaffing, omdat zij liever zagen dat het geld geïnvesteerd werd in de verbetering van het onderwijs en niet in het levensonderhoud van de studenten. Het geld dat nu vrijkomt, zal geïnvesteerd worden in het aantrekken van nieuwe docenten.
Aantal studenten per docent bijna verdubbeld
Het vervangen van de studiefinanciering door het leenstelsel zorgt op de lange termijn voor een bezuiniging van 620 miljoen euro. De helft van dit bedrag zal besteed worden aan het verbeteren van de onderwijskwaliteit door het aantrekken van ongeveer 4.000 nieuwe docenten in het hoger onderwijs. De afgelopen jaren is het aantal studenten namelijk enorm toegenomen waardoor het aantal studenten per docent bijna is verdubbeld. Dit komt de kwaliteit niet ten goede en het aantal klachten neemt dan ook gestaag toe.
Afzonderlijke kwaliteitsafspraken
Bussemaker wil dat studenten voortaan in kleine groepen gaan werken waarin ze individuele feedback krijgen van docenten. Ook moeten docenten minder zenden en meer de dialoog aangaan met studenten, omdat studenten zich op die manier beter kunnen ontwikkelen op academisch niveau. Bussemaker heeft daarvoor het plan om met alle hogescholen en universiteiten afzonderlijke kwaliteitsafspraken te maken.
Ook werken aan de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs?
NCOI Opleidingen biedt meerdere opleidingen en trainingen voor hen die zich willen inzetten voor kwalitatief goed onderwijs. Kijk op de website voor de opleidingsmogelijkheden op het gebied van opleidings- en onderwijskunde en management voor onderwijs.
Bron: Volkskrant