Heb jij de ambitie om manager te worden? Als manager wordt er veel van je verwacht. Zowel door het hoger management als door jouw team. Jij bent verantwoordelijk voor het leiden van je team, het stellen van doelen, het bevorderen van de samenwerking en het behalen van bedrijfsresultaten. Hoe kun je al deze taken zo goed mogelijk vervullen, welke uitdagingen komen daarbij kijken en wat verdien je er eigenlijk mee? Ontdek het in deze blog.
Als je manager wordt, komt er veel op je af. Afhankelijk van in welke sector je werkt, kan jouw takenpakket variëren. Er zijn echter enkele algemene verantwoordelijkheden waar elke manager mee te maken krijgt. Hieronder lichten we deze toe. Waar ben jij al goed in en waar kun jij je nog verder in ontwikkelen?
Een goede manager inspireert en motiveert zijn team. Door je team effectief te coachen, kun je een positieve werkomgeving creëren waarin werknemers het beste uit zichzelf halen. Je geeft feedback, complimenten en ondersteunt waar nodig. Versterk bijvoorbeeld je coachingsvaardigheden met het HBO Programma HRM en Coaching. Zo help je je medewerkers groeien en los je eventuele problemen snel op. Effectief leiderschap speelt een cruciale rol in het behalen van doelen, omdat gemotiveerde en betrokken medewerkers vaak beter presteren.
Projectmanagement is ook een belangrijk onderdeel van jouw functie. Jij en je team hebben natuurlijk doelstellingen die behaald moeten worden. Als manager stel je de doelen op, maak je een planning en verdeel je de verantwoordelijkheden. Zo weet iedereen wat er van hem of haar wordt verwacht. Ook stel je duidelijke deadlines en monitor je tussentijds de voortgang. Onderdeel van dit projectmanagement is dat je regelmatig evalueert of de huidige strategie leidt tot het gestelde doel, of dat er misschien aanpassingen nodig zijn.
Het is belangrijk dat je als manager de juiste middelen en capaciteit toewijst om de gestelde doelen te bereiken. Dit houdt in dat je voldoende personeel op een project zet en dat zij de kennis en kunde hebben om het project te voltooien. Mochten je medewerkers op een bepaald punt nog kennis missen, dan zoek je samen met hen naar opleidingsmogelijkheden, zodat zij zich verder kunnen ontwikkelen. Daarnaast bewaak je ook of het project binnen het vastgestelde budget blijft.
Als manager zorg je voor goede interne communicatie en samenwerking. Daarmee creëer je betrokkenheid binnen het team. Dit betekent dat je regelmatig overleg en bila’s organiseert en zorgt voor een open cultuur waarin iedereen zich gehoord voelt. Dit bevordert samenwerking en zorgt ervoor dat iedereen op één lijn zit met de doelstellingen. Met een Training Effectieve Gespreksvaardigheden doe je essentiële communicatievaardigheden op om jouw team effectief te leiden. We zetten een aantal vaardigheden voor je op een rij:
Actief luisteren: Dit betekent niet alleen horen wat er gezegd wordt, maar ook de achterliggende boodschap begrijpen en daarop reageren. Maak hiervoor bijvoorbeeld gebruik van de LSD-techniek (luisteren, samenvatten, doorvragen).
Feedback geven en ontvangen: Constructieve feedback geven én nemen helpt je medewerkers niet alleen om zich te verbeteren, maar toont ook dat je openstaat voor communicatie.
Toegankelijk zijn: Zorg dat je benaderbaar bent voor je team. Met situationeel leiderschap luister je naar hun zorgen en wensen en doe je er voor zover mogelijk iets mee..
Stel goede vragen: Door open vragen te stellen, moedig je je teamleden aan om meer te delen en actief mee te doen in gesprekken.
Het salaris van een manager in Nederland varieert afhankelijk van ervaring, kennis en de sector waarin je werkt. Een manager die net begint in zijn nieuwe functie, verdient doorgaans tussen de € 3.200,- en € 4.300,- per maand. Voor een senior manager kan dit salaris oplopen tot wel € 9.000,- per maand (bron: nationaleberoepengids.nl). Dit wisselt uiteraard wel per sector. In sommige sectoren, zoals technologie of financiën, kunnen managers hogere salarissen verwachten. Naast een goed salaris heb je vaak ook goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Denk bijvoorbeeld aan een leaseauto, een telefoon van de zaak of een bonusregeling.
Als manager ben je nooit uitgeleerd. Of je nu beter wilt worden in communicatie, coaching, leidinggeven, delegeren of veranderingen succesvol doorvoeren, bij NCOI vind je een managementopleiding die jou verder brengt. Dit stelt jou in staat om je team te motiveren en bedrijfsdoelen te realiseren, waardoor je sneller kunt doorgroeien naar een nog hogere managementpositie en onmisbaar wordt binnen jouw organisatie.
Op Dinsdag, 7 Januari, 2025, 15:50