Door de toenemende concurrentie staan (online) retailers onder druk. Dit heeft volgens Tie Kinetix, aanbieder van e-commerce- en channelmarketing Software-as-a-Service-oplossingen, geleid tot de volgende ontwikkelingen in de e-commercesector:
Conversie heeft de allerhoogste prioriteit
Omdat het steeds moeilijker wordt om klanten op je website te krijgen, is het van het allergrootste belang dat de bezoekers die wél op de website komen ook tot conversie overgaan. Met behulp van nieuwe analytics-technologieën en self service-tools kunnen marketeers de conversie van hun website monitoren en bijsturen. Om direct actie te kunnen ondernemen als de conversie tegenvalt, werken veel grote organisaties in plaats van met jaarbudgetten steeds vaker met maand- of weekbudgetten voor de marketingafdeling.
Klanten benaderen met een gepersonaliseerd aanbod
Vroeger kwam je nog wel weg met puur het verzamelen van klantdata. Tegenwoordig ontkomen organisaties er echter niet meer aan klantdata te interpreteren en in kaart te brengen. Zo kunnen ze klanten gericht benaderen en de kans vergroten dat ze tot conversie overgaan.
Up-to-date en geïntegreerde systemen
Een website die één tiende sneller laadt dan de website van de concurrent kan al voor meer aankopen zorgen. Het is dus belangrijk dat verwerkingssystemen up-to-date en geïntegreerd zijn. Dit laatste zorgt er niet alleen voor dat de website minder laadtijd nodig heeft, maar resulteert ook in minder fouten, maakt het eenvoudiger om data uit te wisselen met handelspartners en is kostenbesparend.
Optimaliseren voor mobiele bezoekers
Dat websites tegenwoordig niet alleen bezocht worden vanaf een pc of laptop, maar ook vanaf een tablet of smartphone en dus vanaf verschillende apparaten toegankelijk moeten zijn, is geen nieuws. Maar Tie Kinetix ziet nu dat zowel bestaande als nieuwe klanten eerst naar hun smartphone grijpen om een website te bezoeken. Websites die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiele bezoekers, raken hun bezoekers kwijt en lopen dus conversie mis.
Digital commerce
De term e-commerce wordt vervangen door de term digital commerce. In deze term worden het digitale aspect, zoals mobiel en omnichannel, en personalisatie door data-analyse geïntegreerd. Daardoor zal de focus van organisaties niet meer enkel op de techniek komen te liggen, maar ook op wat ermee kan worden gedaan.
Wilt u leren hoe u de concurrentie een stap voor blijft op internet? NCOI Opleidingen biedt verschillende opleidingen aan waarin aandacht is voor e-commerce, waaronder HBO Digitale Communicatie en Masterclass E-business en E-commerce. Of bekijk ons volledige aanbod opleidingen Marketing en Sales.
Bron: Marketing Tribune