Bij het horen van de term ‘artificial intelligence’ (AI) denken mensen vaak aan robots in sciencefictionfilms die de wereld overnemen. Maar een verzinsel of toekomstmuziek is kunstmatige intelligentie allang niet meer. Sterker nog: iedereen maakt er in het dagelijks leven gebruik van. We chatten met chatbots, praten met Siri en de zelfrijdende auto lijkt ook niet meer zo ver weg. Maar wat houdt artificial intelligence eigenlijk precies in? Wat kunnen we ermee in ons werk en zitten er ook risico’s aan?
Artificial intelligence is het nabootsen van menselijke hersenen in een computer, waardoor machines, software en apparaten zelfstandig problemen kunnen oplossen. Door middel van data wordt de computer eerst zo veel mogelijk geleerd, waarna het vervolgens zelf problemen kan analyseren en daar een passend antwoord op weet te vinden.
De leermethode achter artificial intelligence is machine learning. Door een systeem veel voorbeelden te geven, leert het vanzelf. Een voorbeeld: u wilt een computer het verschil leren tussen een sinaasappel en een peer. Door de computer heel veel plaatjes te laten analyseren van een peer, gaat hij herkennen wat een peer is. Op basis van al die informatie kan het systeem in de toekomst bij een plaatje aangeven of het een peer is of niet.
De gepersonaliseerde suggesties op Netflix of Spotify, Siri en de Google Assistent zijn allemaal voorbeelden van artificial intelligence die ons dagelijks leven makkelijker maken. We hoeven zelf niet meer op zoek te gaan naar een adres of een film die we leuk vinden. Zelf autorijden is misschien in de toekomst niet eens meer nodig. Dat is prettig, maar kunstmatige intelligentie kan nog veel meer voor ons betekenen, bijvoorbeeld in ons eigen werk.
Robots kunnen zware werkzaamheden overnemen, waardoor werknemers niet meer zelf zwaar hoeven te tillen of slepen. Computersystemen kunnen op basis van data ingewikkelde berekeningen maken, conclusies trekken en gerichte voorspellingen doen. Klantenservices worden minder belast doordat chatbots een deel van hun werk kunnen overnemen. Ook in de gezondheidszorg kan artificial intelligence veel betekenen. Zo hebben onderzoekers van het Radboudumc onlangs een systeem ontwikkeld waarmee ze de agressiviteit van een tumor kunnen bepalen. Op deze manier zouden in de toekomst nog meer ziekten en afwijkingen sneller en wellicht nauwkeuriger kunnen worden vastgesteld.
Artificial intelligence speelt al een belangrijke rol in de samenleving en die zal in de toekomst hoogstwaarschijnlijk alleen maar groter worden. Tegelijkertijd roept het ook juridische en ethische vragen op. Stel, een zelfsturende auto rijdt iemand aan of een computer slaat op hol, wie is er dan verantwoordelijk? De robot of de mens achter de robot? Het Europees Economisch en Sociaal Comité (EESC) en Tesla-eigenaar Elon Musk pleiten voor duidelijke regels op het gebied van AI, maar tegelijkertijd beweren andere deskundigen dat strikte regels belemmerend kunnen werken en mogelijke doorbraken (bijvoorbeeld in de gezondheidszorg) tegenhouden. Specifieke wet- en regelgeving op dit gebied is er op dit moment nog niet, maar zal er op termijn waarschijnlijk wel komen.
Wilt u zelf meer kennis en kunde opdoen op het gebied van kunstmatige intelligentie, data science of machine learning? Bij NCOI Opleidingen vindt u diverse opleidingen en trainingen op dit gebied. Kijk op onze pagina met IT-opleidingen om de opleiding of training te vinden die bij uw wensen en behoeften past.