Eigenlijk kan iedereen succesvol zijn of worden in leren. Het draait minder om intelligentie dan om doorzettingsvermogen en motivatie. Dat schrijft Helma van den Berg, manager operations bij HEMA academie. Van den Berg haalt hierbij Mirjam Pol, schrijver van het boekSuccesvol leren, aan, maar ook Remy Rikers, hoogleraar Onderwijs- en Ontwikkelpsychologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. De laatste beweert dat mensen die een goede mate van zelfregulatie hebben, zichzelf optimaal kunnen ontwikkelen, zelfs zonder echt talent.
De clue is dat je jezelf doelen stelt, beschikt over een gezonde dosis zelfreflectie en continu de te bewandelen weg blijft managen. Goed nieuws dus voor wie geen 150+ score behaalt tijdens een IQ-test, want leren kun je leren. De tips van Rikers: stel persoonlijke doelen en zet die om in actie. Maak daarbij wel een planning die realistisch is. Ontdek wat je nog bij moet leren en wat je nodig hebt om goed te presteren. Doe aan zelfreflectie, zet je sterke en zwakke punten op een rij. Lig je niet op koers? Dan moet je bijsturen. Volgens Rikers kan iedereen de top behalen, op welk terrein dan ook.
Ook Mirjam Pol onderschrijft de stelling dat iedereen kan leren. Doorzettingsvermogen, motivatie en zelfvertrouwen bepalen studiesucces in sterkere mate dan intelligentie. In het model van Pol draait het om drie tandwielen: willen, doen en kunnen. Als één radertje niet werkt, moeten de andere twee extra hard werken. Het gaat natuurlijk het soepelst als er evenwicht is. Neem het tandwiel ‘willen’, daarbij horen allerlei factoren als motivatie en zelfvertrouwen, maar ook piekeren en faalangst. Hoe beter je omgaat met al die aspecten, hoe succesvoller je leert.
Bron: HEMA academie