Heb je de ambitie om door te groeien naar een managementfunctie, maar twijfel je of een leidinggevende rol wel echt bij jou past? Het is belangrijk om goed af te wegen of een promotie naar manager de juiste keuze voor jou is. In deze blog zetten we de belangrijkste voor- en nadelen van een managementfunctie voor je op een rij, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen over jouw volgende loopbaanstap.
Naast het feit dat de stap naar management op zichzelf als een promotie of stap omhoog wordt gezien, zijn er verschillende voordelen aan een managementrol. Vooral als je het gevoel hebt dat je stagneert in jouw huidige rol, kan een stap naar management een mooie nieuwe uitdaging zijn. Dit zijn de belangrijkste voordelen van een managementfunctie:
Als manager draag je de verantwoordelijkheid over een team en heb je meer invloed op de koers en resultaten van de organisatie. Je kunt jouw visie implementeren en zorgen dat doelstellingen behaald worden. Dit geeft een gevoel van voldoening en erkenning.
Hoe beter jouw stakeholdermanagement en beïnvloedingsstrategie, hoe meer je als manager binnen je organisatie voor elkaar kunt krijgen. Wil je hier beter in worden? Tijdens de Masterclass Effectief Beïnvloeden en Overtuigen van NCOI ontwikkel je effectieve vaardigheden en de noodzakelijke overtuigingskracht om personen en processen op de juiste wijze te beïnvloeden en te sturen.
Een managementfunctie daagt je uit om je verder te ontwikkelen, zowel op persoonlijk als professioneel vlak. Het managementvak is een geheel nieuwe discipline waar je nieuwe kennis en vaardigheden voor nodig hebt. Je leert leidinggeven, beslissingen nemen, prioriteiten stellen en omgaan met complexe vraagstukken. Daarnaast verdiep je je vanuit je managementrol in nieuwe vakgebieden zoals HR, Verandermanagement en Financieel Management. Dit zorgt voor groei en houdt je scherp.
Over het algemeen verdienen managers een hoger salaris dan medewerkers. Daarnaast krijg je vaak toegang tot betere secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een leaseauto, een telefoon van de zaak of een bonusregeling. Dat maakt een managementfunctie financieel aantrekkelijk.
Natuurlijk kleven er ook nadelen aan een leidinggevende positie. Promotie maken naar een managementfunctie is lang niet voor iedereen altijd de juiste weg naar meer voldoening en werkgeluk. Waar moet je rekening mee houden voordat je de stap naar manager maakt?
Als manager ben je eindverantwoordelijk voor de prestaties van jouw team en afdeling. De druk om te presteren en targets te halen is hoog. Ook krijg je te maken met complexe problemen en conflicten die je moet oplossen. Jouw teamleden verwachten dat je er voor hen bent, hen ondersteunt waar nodig en altijd een antwoord paraat hebt op hun vragen. Dit kan leiden tot meer stress en een verstoorde werk-privébalans.
Het ontwikkelen van sterke coachingsvaardigheden stelt je in staat om je teamleden te helpen zelfstandig te werken en groeien. Door op een coachende manier de leiding af en toe eens weg te geven, voorkom je dat je te veel de touwtjes in eigen handen houdt en je eigen werkdruk te groot maakt.
Waar je als medewerker de hele dag met jouw vak bezig bent, verschuift de focus als manager naar leidinggeven en organiseren. Je bent meer tijd kwijt aan overleggen, administratie en het aansturen van mensen. Hierdoor komt jouw vakinhoudelijke ontwikkeling op een lager pitje te staan. Daar staat tegenover dat het niet gewenst is dat je jouw vak volledig uit het oog verliest. Een manager met verstand van zaken is immers beter in staat om een team goed te begeleiden in hun werk.
Dit betekent overigens niet dat je geen nieuwe vakinhoudelijke kennis en vaardigheden kunt ontwikkelen. Management is een opzichzelfstaand vakgebied waarin je kunt groeien tot expert op het gebied van verandering, personeelszaken, financiën, projectmanagement en leiderschap. Om een goede manager te zijn, is het belangrijk dat je hier interesse voor ontwikkelt.
Een manager moet soms impopulaire beslissingen nemen in het belang van de organisatie, ook als dat ten koste gaat van individuele medewerkers. Denk aan reorganisaties, ontslagen en bezuinigingen. Dit kan weerstand en wrijving opleveren en wordt je meestal niet in dank afgenomen. Voor veel managers is omgaan met conflict en weerstand het moeilijkste onderdeel van hun baan. Tijdens het Masterprogramma Organisatiepsychologie ontwikkel je het inzicht om dit soort lastige situaties op de juiste manier te benaderen.
De nadelen van een managementfunctie kunnen behoorlijk overweldigend en afschrikwekkend klinken. Gelukkig kun je jezelf hier goed op voorbereiden door een gerichte opleiding te volgen. Tijdens een managementopleiding leer je de benodigde vaardigheden om effectief leiding te geven, zoals communiceren, motiveren, coachen en veranderingen doorvoeren. Ook krijg je handvatten aangereikt om de werkdruk te managen en om te gaan met stress. Door je toekomstige rol als manager serieus te nemen en je goed voor te bereiden, vergroot je jouw slagingskans aanzienlijk.
Ben je benieuwd welke managementopleidingen NCOI aanbiedt en wat deze jou kunnen brengen in jouw ontwikkeling tot manager? Vraag onze gratis brochure over Management en Leidinggeven aan en ontdek welke opleiding het beste bij jou past. Zet vandaag nog de eerste stap richting jouw droombaan als manager!