Uit het proefschrift van bestuurskundige Brenda Vermeeren blijkt dat de individuele leiderschapsstijl van managers een grote invloed heeft op de tevredenheid van werknemers. Werkgevers die managers met een stimulerende leiderschapsstijl inzetten binnen hun bedrijf, boeken betere resultaten dan werkgevers die dat niet doen.
Blije werknemers leveren beter werk af
Onder andere HRM-activiteiten als opleidingsmogelijkheden en prestatiebeoordeling hebben volgens Vermeeren een positieve invloed op de tevredenheid van werknemers. Werknemers die blij zijn met hun werk, behalen betere resultaten. Ook de dienstverlening richting klanten van deze werknemers zou beter zijn.
Werknemers tevredener onder stimulerende manager
Vermeeren ziet wat HRM-praktijken betreft een verschil tussen stimulerende en corrigerende managers. Stimulerende managers besteden meer aandacht aan HRM-activiteiten, doordat zij zich richten op de ontwikkeling, motivatie en betrokkenheid van medewerkers. Werknemers met een stimulerende manager zouden dan ook tevredener zijn dan werknemers met een corrigerende manager.
Opleiding of training leiderschap bij NCOI
Bent u na het lezen van dit artikel ook geïnteresseerd geraakt in leiderschapsontwikkeling? Bekijk dan ons aanbod leiderschapsopleidingen en -trainingen.
Bron: PWdeGids