Vorige maand publiceerde de Raad voor Cultuur het rapport 'De Tijd Staat Open', over het toekomstperspectief van de Nederlandse Publieke Omroep, die een belangrijke speler vormt in de creatieve industrie. In het rapport wordt onder meer de mogelijkheid besproken het publieke omroepbestel te openen voor onafhankelijke programmamakers. Betrokken partijen uit de creatieve sector, zoals audiovisueel producenten, diverse creatieve bedrijven en spelers uit de filmindustrie, krijgen hierdoor de mogelijkheid om direct met hun ideeën naar de publieke omroep te stappen. Zo ontstaan meer kansen voor de kleinere, onafhankelijke productiehuizen.
Het grote plaatje
Het rapport benadrukt dat de achterliggende gedachte hiervan is dat het "de inhoud is die ertoe doet – niet het platform, niet de zender – maar programma’s, producties, informatie." Deze trend is terug te vinden in de gehele creatieve sector. De focus op inhoudelijke kwaliteit, gecombineerd met de nieuwe digitale mogelijkheden voor media, biedt mogelijkheden voor studenten en jonge professionals. Niet alleen op het gebied van media en entertainment, maar bijvoorbeeld ook in de gamesindustrie.
Opleiding
Ziet u voor zichzelf kansen in deze vernieuwde en vernieuwende business? NCOI Opleidingen biedt een groot aantal opleidingen op creatief gebied, zoals opleidingen rondom de thema's Media en Entertainment Management, Communicatie en Multimedia en Game Development.
Bron: ScienceGuide