Niet-financiële componenten van de beloning zijn voor medewerkers belangrijker dan de hoogte van hun salaris. Zo blijkt uit onderzoek van Belgische Vlerick Business School onder 1.300 Nederlanders in loondienst.
Geld maakt niet gelukkig, zo blijkt. Want om medewerkers gemotiveerd te houden zijn niet-financiële beloningscomponenten belangrijker dan de financiële. Uit het onderzoek blijkt dat medewerkers veel waarde hechten aan opleiding en ontwikkeling en een heldere uitleg over de opbouw van het salaris. Meer dan de hoogte van het salaris zelf. ‘Precies daar knelt het schoentje: bij veel bedrijven zijn die niet-financiële componenten niet op orde’, zegt hoogleraar Xavier Baeten, onderzoeksleider en oprichter van het Vlerick Reward Centre.
Het is voor veel bedrijven nog taboe om open te zijn over de opbouw van het salaris. Het wordt gezien als de harde kant van HR, terwijl beloning juist een groot psychologisch component bevat, volgens Baeten. ‘Fairness rondom beloningen is enorm belangrijk, en uit het onderzoek weten we dat daar laag op gescoord wordt. Als je bijvoorbeeld helder kunt uitleggen dat lonen gedeeltelijk gekoppeld zijn aan de omzetcijfers in de markt, dan is dat inzichtelijk en duidelijk voor werknemers, wat hun vertrouwen in de eerlijkheid van het systeem verhoogt.’ Medewerkers willen graag weten hoe hun beloning tot stand komt, hierover vragen stellen, emoties tonen en ook bezwaar kunnen maken. Echter, HR verschuilt zich ten onrechte nog steeds achter techniek in de vorm van matrixen en systemen. ‘Een volkomen gebrek aan stakeholdermanagement. CSR begint hier! De openheid in veel bedrijven laat sterk te wensen over’, aldus Baeten.
Het meer variabel maken van arbeidsvoorwaarden ligt geheel in lijn met de wensen van medewerkers. Dit is raadzaam voor bedrijven, omdat niet iedereen in de organisatie dezelfde behoeftes heeft. Zo wil niet iedere manager dezelfde auto vanwege een andere gezinssamenstelling, en hebben sommige misschien zelfs liever een fiets met een OV abonnement dan een auto. Ook winstdeling zou meer kunnen worden ingezet door bedrijven. ‘Werknemers hebben veelal niet het gevoel dat het huidige voordelenpakket afgestemd is op hun behoeften. Eenheidsworst in beloning leidt zeden tot gelukkige mensen’, zegt Baeten.
Medewerkers zijn ontevreden over de opleidingsmogelijkheden in hun bedrijf volgens het onderzoek. Baeten geeft aan dat dit grote gevolgen heeft voor de omzetgroei, omdat bedrijven schijnbaar gestopt zijn met innoveren. Stop je met opleiden, dan stop je met innoveren. ‘Het is een cirkel naar beneden. Bovendien blijkt er een sterk omgekeerd verband te zijn tussen de mogelijkheid om je te ontwikkelen en de vertrekintentie.’
Bron P&O Actueel