Bent u razend druk met uw werk en studie? Express.be verzamelde tien handige tips uit de praktijk om beter uw tijd te managen. De adviezen komen van zelfstandige ondernemers en mensen uit de top van het bedrijfsleven wereldwijd, die zichzelf noodgedwongen een goede discipline van timemanagement hebben moeten aanwennen.
Telefoontjes en e-mails vragen onafgebroken aandacht. Beth Doane (oprichter Raintees) laat alle ongeplande telefoontjes naar haar voicemail gaan en James Borrow (medeoprichter/CEO van SHIFT) zet alle minder belangrijke e-mails even apart en behandelt vervolgens zijn mailbox als een takenlijst. ‘Probeer niet altijd onmiddellijk op alles te reageren.’
Volgens Eric Casaburi (oprichter/CEO Retro Fitness) kan multitasking tijdwinst opleveren mits het slim wordt aangepakt. Combineer repetitieve taken, die amper concentratie vergen, met dingen waarop u zich wel helemaal moet focussen. Maak bijvoorbeeld een conference call op de loopband.
Kate McKeon, die twee jaar geleden haar eigen privéonderwijsservice begon, delegeert routinetaken aan haar online assistenten, zodat ze meer tijd overhoudt om de beslissingen te maken die er echt toe doen. Zij gebruikt daarvoor het Amerikaanse Fancy Hands. Samira Far (eigenaar Bellacures) organiseert haar professionele leven via dagelijkse, maandelijkse en driemaandelijkse takenlijstjes met het programma Evernote.
Andere tips zijn: maak vergaderingen gewoon korter, hanteer een clean desk policy, waarbij je je concentreert op één taak tegelijk en ga elke middag een halfuur naar buiten voor wat frisse lucht en hernieuwde energie.
De allerleukste tip komt van Joe Silverman (oprichter New York Computer Help), die zichzelf motiveert middels een persoonlijk beloningssysteem. Bel een klant op en haal een koffie bij Dunkin Donuts.
(Bron: Express.be)