Nederlanders hebben in 2015 16 procent meer besteed aan online aankopen dan in 2014. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksinstituut GfK voor de Thuiswinkel Markt Monitor.
De groei werd vooral veroorzaakt door uitgaven aan fysieke producten zoals levensmiddelen, speelgoed en modeartikelen. Deze uitgaven stegen tweemaal zo snel als de uitgaven aan diensten en daarmee ging iets meer dan de helft van de online consumentenbestedingen naar fysieke producten.
De groei in ‘food/nearfood’-artikelen was het sterkst. In het laatste kwartaal van 2015 gaf de Nederlandse consument online 54 procent meer uit aan deze artikelen dan in dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee komt het jaartotaal voor online food/nearfood uit op 700 miljoen. Dit is een stijging van 40 procent vergeleken met 2014. Ook was er een opvallende stijging in de uitgaven aan speelgoed.
Volgens directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org laten de cijfers zien dat de opkrabbelende cijfers in de detailhandel in 2015 voor een belangrijk deel bepaald worden door stijgende online verkopen van (web)winkels.
Nederlanders geven online dus steeds meer geld uit. Om hiervan de vruchten te kunnen plukken, is het belangrijk dat u een goede online strategie heeft. Wilt u zich hier (verder) in verdiepen? Bekijk dan eens het aanbod opleidingen online marketing van NCOI.
Bron: AutomatiseringGids