Conflicten op de werkvloer komen regelmatig voor. Dat hoeft niet altijd erg te zijn, maar kan wel nadelige gevolgen hebben. Bij een werkconflict speelt er vaak meer dan alleen de inhoud of de kwestie op zich. Het kan de sfeer binnen de afdeling zeer negatief beïnvloeden. Door emoties en eigen belangen wordt er niet meer naar elkaar geluisterd en ervaart u stress of andere klachten. Hoe kunt u zo goed mogelijk omgaan met een conflict op de werkvloer en hoe komt u tot een oplossing? Wij geven u 9 tips die u hiermee kunnen helpen.
Ga de confrontatie niet uit de weg, maar gooi het juist op tafel. Leg aan elkaar uit wat er loos is en geef aan wat u onprettig vindt aan de situatie en wat volgens u de oorzaak is. Wees assertief in uw reactie, maar niet agressief. Laat iedereen in hun waarde en laat elkaar uitpraten. Kies uw woorden met zorg zodat u niet beschuldigend of bevooroordeeld overkomt en praat vanuit de ik-vorm. Dit is namelijk hoe u het beleeft. Uw collega’s kunnen dezelfde kwestie heel anders beleven.
Probeer elkaars belangen te achterhalen door open vragen te stellen. Door dit te doen, krijgt u misschien sneller begrip voor elkaars situatie. Het is handig om regelmatig samen te vatten wat uw collega heeft gezegd, om te controleren of u hem of haar begrijpt. Dit zorgt ook gelijk voor duidelijkheid.
Door aandachtig naar elkaar te luisteren kunt u elkaar vaak beter begrijpen. Probeer u te verplaatsen in de ander en probeer de beweegredenen van uw collega die hebben geleid tot het conflict te achterhalen. Op deze manier kunt u tot de kern van de zaak doordringen en toont u respect voor uw collega. Uw collega zal sneller samen met u tot een oplossing kunnen komen.
Veel conflicten zijn het gevolg van misverstanden of van ongelukkige manoeuvres in het sociale verkeer. De confrontatie aangaan via de e-mail kan de situatie verergeren. Vermijd daarom het liefst contact via de e-mail.
Maak het probleem niet groter door andere collega’s erbij te betrekken. De kans is groot dat het probleem hierdoor wordt verergerd. Blijf dus professioneel en zorg ervoor dat dit conflict iets blijft tussen u en uw collega.
Benadruk gezamenlijke doelen en focus op oplossingen. Het heeft geen zin om te blijven hangen in het verleden. Dit lost namelijk niks op. Leg elkaar oplossingen voor en bespreek deze met elkaar.
Het maken van gezamenlijke afspraken is essentieel. Wanneer er geen duidelijke afspraken worden gemaakt, loopt u het risico dat het conflict weer aanwakkert en zo begint u weer van voren af aan.
Het is ook goed deze afspraken op papier te zetten, zodat iedere partij zich bewust is van de gemaakte afspraken.
Indien de betrokken partijen zelf niet tot een overeenkomst kunnen komen, kunt u het beste een externe, neutrale persoon bij de situatie betrekken.
Zie het conflict als een positieve leerervaring. U kunt de leerervaring(en) die u heeft opgedaan gebruiken voor andere situaties. En misschien heeft u zwakke punten van uzelf ontdekt, die u kunt verbeteren. Dit is alleen maar goed.
Wilt u zich meer verdiepen in hoe u het beste kunt handelen bij conflicten op de werkvloer? Bij NCOI Opleidingen kunt u verschillende opleidingen en trainingen volgen om u hierin verder te ontwikkelen. Zo is er bijvoorbeeld de Training Conflicthantering. Hierin leert u conflictsituaties goed inschatten, ombuigen en oplossen en leert u op een objectieve manier naar de kwestie te kijken. Wilt u zich vooral richten op het bemiddelen en u ontwikkelen tot mediator of conflictbemiddelaar? Volg dan het programma HBO Conflictbemiddeling en Mediation. Als u een mooie carrière in de conflictbemiddeling wilt, dan is dit programma ideaal voor u.