Uit de ‘DM Barometer - De marketeer in 2015’ van DDMA blijkt dat marketingafdelingen snakken naar marketeers die data kunnen omzetten naar informatie en de juiste vragen weten te stellen. De huidige technische infrastructuur en de talent gap op dit gebied zorgen ervoor dat marketingafdelingen onvoldoende toegespitst zijn op de kansen die data biedt.
Fact based marketing trend voor 2015
Uit het onderzoek blijkt dat 58% van de huidige marketeers handelt op basis van data ten opzichte van 15% op intuïtie. Bijna 80% van de marketeers vindt fact based marketing dan ook een trending topic voor 2015. Toch geeft 50% van de marketeers aan dat hij nog te weinig (goede) data tot zijn beschikking heeft om marketingcampagnes optimaal in te kunnen zetten.
Talent gap
Bijna 80% van de marketeers ervaart een gebrek aan kennis en vaardigheden op de afdeling om data te verzamelen, op waarde in te kunnen schatten en te koppelen, analyseren en effectief in te zetten. 24% van de marketeers vindt dat hij zelf bijscholing kan gebruiken en 22% zou zijn collega’s meer data minded willen zien.
Techniek en creativiteit belangrijk voor marketingafdeling anno 2015
77% van de marketeers zegt dat de organisatie waar zij werken in 2015 sneller kan inspelen op de kansen die (marketing)data biedt. Hiervoor zullen marketingafdelingen zich moeten ontwikkelen op het gebied van techniek en creativiteit. 58% van de marketeers is ontevreden over de huidige technische infrastructuur en heeft de integratie van diverse software en systemen hoog op z’n prioriteitenlijstje staan. Volgens 45% van de marketeers is er ook een betere samenwerking tussen de verschillende afdelingen nodig voor effectievere marketingcampagnes.
Bijscholing
NCOI heeft een groot aanbod Marketingopleidingen en -trainingen om uzelf verder te ontwikkelen als marketeer.
Bron: Marketingonline