Cookies
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door je browser op de harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden. Deze informatie gaat over je gedrag op de website. Er zijn verschillende soorten cookies zoals de functionele en de analytische cookies. De functionele cookies vallen buiten de cookiewet. Deze cookies hebben namelijk een functionele rol binnen een website. Denk hierbij aan een winkelwagentje, een login onthouden of vastleggen dat andere cookies wel of niet mogen worden geplaatst. Daarnaast plaatsen wij ook analytische cookies. Met het plaatsen van deze cookies krijgen wij informatie over bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves met het doel om onze diensten te kunnen verbeteren. Hierbij worden de gegevens geanonimiseerd waardoor wij hiermee geen persoonsgegevens verwerken en hebben wij je toestemming niet nodig. Waar we wel je akkoord voor nodig hebben, zijn de marketing cookies voor advertentie- en personalisatiedoeleinden. Onder ‘Cookie instellingen aanpassen’ kun je zelf aangeven welke voorkeuren je hebt. Meer informatie vind je in onze privacy- en cookieverklaring.
Het functioneringsgesprek is iets anders dan een beoordelingsgesprek. Het gesprek is tweerichtingsverkeer en draagt bij aan een goede samenwerking tussen leidinggevende en medewerker. Het doel van het functioneringsgesprek is om de kwaliteit van werk te verhogen. Daarnaast zorgt het voor een betere motivatie van de medewerker. Het is een onmisbare tool voor u als leidinggevende en voor iedere organisatie met medewerkers.
Een medewerker wordt niet beoordeeld tijdens een functioneringsgesprek. Leidinggevende en medewerker bespreken zaken waarvoor vaak geen tijd is tijdens het dagelijkse werk. Het gesprek gaat over ambities, irritaties, opleiding en knelpunten. Ook is het mogelijk om elkaar een compliment te geven. Tot slot maakt u concrete afspraken met elkaar om een optimaal functioneren van de medewerker te bewerkstelligen.
Deze doelen streeft u na met een functioneringsgesprek:
Het gesprek vindt meestal één keer per jaar plaats. Maar het is belangrijk om gedurende het jaar vaker terug te komen op deze punten en de afspraken die zijn gemaakt in het laatste gesprek. Pak het verslag er regelmatig bij en informeer naar de voortgang.
In het functioneringsgesprek staat verbetering centraal. Leidinggevende en medewerker bespreken de huidige werksituatie om te ontdekken of er knelpunten zijn. Bedenk samen hoe u problemen kunt oplossen en leg dit schriftelijk vast in duidelijke afspraken. Stip niet alleen de negatieve zaken aan, maar geef ook complimenten (aan elkaar) over zaken die goed gaan.
Het is een gelijkwaardig gesprek waarin beide partijen een belangrijke rol vervullen. Het is belangrijk dat de medewerker zelf ook verbeteringen voorstelt, zodat er meer draagvlak is voor de afspraken die uiteindelijk worden gemaakt. Leg uw medewerker daarom uit dat dit een belangrijke tool is voor hem om een groeipad uit te stippelen en carrière te maken. Voor de medewerker is dit een moment om obstakels te tackelen en ambities na te jagen.
Vaak komen de volgende onderwerpen ter sprake in een functioneringsgesprek:
De leidinggevende maakt aantekeningen tijdens het gesprek en verwerkt deze na afloop in een verslag. Zowel de leidinggevende als de medewerker zetten hieronder hun handtekening.
Zowel leidinggevende als medewerker dienen zich goed voor te bereiden op het gesprek. Alleen dan kan er een gelijkwaardig gesprek plaatsvinden, waarin beide partijen suggesties doen tot verbetering. Als leidinggevende dient u te:
Omdat veel leidinggevenden het lastig vinden om een functioneringsgesprek te voeren, hebben we enkele tips onder elkaar gezet. Hierbij de do’s en don’ts voor leidinggevenden: