Ruim drie kwart van de Nederlanders heeft inmiddels een smartphone en een groot deel gebruikt daarnaast een tablet. Het is dan ook niet verwonderlijk dat websites tegenwoordig vaker worden bezocht via een mobiel apparaat dan via een computer. Omdat mobiele gebruikers steeds belangrijker worden, hebben websites die geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten sinds 21 april 2015 een hogere ranking in Google. Alle reden dus om je website technisch aan te passen. Maar vergeet daarbij de content niet. Met deze tips maak je de content op je website geschikt voor mobiel.
Wat wil je met de mobiele site?
Vraag je eerst af wat het doel is van de mobiele site. Is het een verlengstuk van de normale site? Is het een aparte site? Is de mobiele site het uitgangspunt voor de normale site, in plaats van andersom? Wil je dat de bezoekers iets beleven, iets kopen of iets bekijken? Het antwoord op deze vragen bepaalt hoe je je mobiele site vormgeeft en hoeveel succes deze zal hebben. Voorkom dat mobiele bezoekers overspoeld raken met informatie.
Schrijf van belangrijk naar minder belangrijk
Teksten moeten oprolbaar zijn. Je begint met het belangrijkste en geeft de lezer vervolgens de gelegenheid zich op een gebruiksvriendelijke en logische manier te verdiepen. Ook met opsommingen en highlights creëer je overzicht voor de bezoeker.
Denk kritisch na over de content
Een normale website kan prima een aantal subniveaus hebben, voor een mobiele website geldt dat niet. Verplaats je in de bezoeker en bedenk wat zijn belangrijkste doel is met het bezoek aan de mobiele site. Dit doel krijgt een prominente plek. Zo willen bezoekers van banken bijvoorbeeld makkelijk hun saldo kunnen checken en bezoekers van NS.nl willen snel kunnen zien hoe laat hun trein gaat. Kom dus snel terzake.
Gebruik aantrekkelijke koppen
Dit geldt natuurlijk ook voor de gewone website, maar des te meer voor de mobiele website. Mobiele gebruikers scrollen en scannen namelijk. Kies voor een korte, duidelijke, informatieve en aantrekkelijke kop die op één regel past.
Opleidingen Online Communicatie van NCOI Opleidingen
Steeds meer mensen hebben een smartphone en/of tablet, dus organisaties die willen blijven meedoen, ontkomen er niet aan zich te verdiepen in mobiele communicatie. Ben jij verantwoordelijk voor de mobiele-communicatiestrategie van jouw organisatie? Bekijk dan eens onze opleidingen HBO Online Communicatie en Social Media.
Bron: Frankwatching