Door slechte communicatie en informatieoverdracht wordt zo’n 11% van de omzet verspild. Vooral tijdens de voorbereiding en uitvoering gaar het vaak mis. Dit blijkt uit een onderzoek van USP Marketing Consultancy. In het onderzoek dat in opdracht van Océ is uitgevoerd, schatten zowel architecten, aannemers B&U als installateurs dat 11% van de omzet verloren gaat als zogenaamde faalkosten.
De meeste faalkosten worden gemaakt in de ontwerp- (16%), werkvoorbereidings- (23%) en uitvoeringsfase (43%). Slechte informatie uitwisseling en communicatie worden als de belangrijkste oorzaken worden gezien. Bovendien geeft 22% van de 300 ondervraagden aan dat het vooral fout gaat doordat er te weinig aandacht is voor de uitvoerbaarheid tijdens de ontwerpfase. Er valt dus veel te verbeteren én winst te behalen; iets wat in deze tijden van economische crisis zeker geen overbodige luxe is.
Wilt u deze kosten terugdringen dan is het van cruciaal belang om de informatie- en communicatiestroom significant te verbeteren. Hierin ligt een grote rol weggelegd voor de werkvoorbereider. Deze spin in het web weet hoe het totale bouwproces van a tot z kostenbewust en beheerst ingericht moet worden. Hoe een degelijke en effectieve planning wordt gemaakt. En hoe de verschillende betrokken partijen tijdig kunnen anticiperen op onvoorziene gebeurtenissen en ontwikkelingen tijdens de bouw. Bovendien kan de werkvoorbereider met z’n helicopterview, kennis en centrale positie een goede en efficiënte communicatie en informatieoverdracht waarborgen. Bent u een (aankomend) werkvoorbereider, voorman, planner of wilt zich als ploegleider verder professionaliseren? Dan biedt de opleiding Werkvoorbereider van NCOI Techniek welllicht de juiste kennis, vaardigheden en leerdoelen. Meer informatie, mail ons: info@techniek.ncoi.nl
Bron: USP Marketing Consultancy BV