Gevraagde kennis en vaardigheden binnen grote organisaties veranderen in een heel rap tempo. Die veranderende vraag zal blijvend zijn. Als medewerker is het belangrijk dat u uw toegevoegde waarde zichtbaar kunt maken; wat maakt u uniek? Janine Vos, HR-directeur bij Rabobank, geeft haar visie op mobiliteit.
Verschillende trends hebben impact op de arbeidsmarkt. “Een van die trends heeft te maken met de behoefte aan vakspecialisten dicht bij huis. Wereldwijd zijn er genoeg mensen, maar in Nederland is er een tekort aan bepaalde vakmanschappen. Ook is een groot deel van de wereld digitaal aan elkaar verbonden. Een andere trend is projectmatig werken. Mensen komen vaker via via aan nieuw werk en beoordelen elkaar. Een leven lang leren hoort bij deze ontwikkelingen”, vertelt Janine Vos.
Mobiliteit is een belangrijk thema binnen de Rabobank. Janine: “Ik spreek in dat verband ook wel van de 3 v’s. Die staan voor vakmanschap, vitaliteit en verandervermogen. Als je kijkt naar de trends op onze arbeidsmarkt, dan is het belangrijk dat je werkt aan je vakmanschap en weet waar je goed in bent. Vitaliteit staat voor mij voor energie. Heb je energie en zien en voelen andere mensen dat ook
zo als ze met jou samenwerken? Verandervermogen tot slot is essentieel in deze tijd. Ben je in staat om jezelf te blijven ontwikkelen? Omarm je verandering als een kans?”
Een medewerker die in beweging blijft, doet volgens Janine Vos steeds nieuwe kennis en ervaring op. “Dat maakt hem of haar breder georiënteerd en daardoor beter inzetbaar binnen en buiten de organisatie. Ik zou willen dat iedereen zichzelf regelmatig een opleiding of cursus gunt. Hoe ouder je wordt en hoe meer werkervaring je hebt, hoe interessanter het leren wordt. Je kunt het geleerde veel beter in de juiste context plaatsen. Het zou mooi zijn als iedereen verandering meer gaat zien als een kans en leren omarmt als cadeau voor jezelf.”
In ons magazine Leven lang leren staan het volledige interview met Janine Vos en andere verhalen over mobiliteit. U ontdekt ook hoe andere professionals hun medewerkers enthousiasmeren voor een leven lang leren. Het magazine is gericht op HR-professionals, maar biedt zeker ook inspiratie als u geen HR-functie heeft.
Bekijk de huidige editie van het magazine Leven lang leren