Wilt u na uw opleiding een baan in het buitenland? Wees u er dan van bewust dat uw houding essentieel is voor succes. Bedrijven die managers willen uitzenden naar het buitenland, doen er goed aan om naast de technische vaardigheden van de kandidaten, ook de persoonlijkheid te laten meewegen in het selectieonderzoek. Dit kan namelijk helpen bij het voorkomen van ‘mislukte’ uitzendingen van werknemers naar het buitenland. Dit concludeert Matthias Spaink in zijn proefschrift, waarmee hij in maart promoveerde aan de Nyenrode Business Universiteit.
Het aantal mislukte internationale uitzendingen loopt uiteen van 15 tot 50 procent. Dat is best veel en het is dan ook niet gek dat ondernemingen strenger gaan kijken naar de faalfactoren. Het draait vooral om het vermogen om te kunnen omgaan met culturele verschillen en dat hangt weer nauw samen met iemands persoonlijkheid. Spaink schrijft in zijn proefschrift Bridging Cultures in International Business: A Study on Characteristics of Intercultural Competence among International Business Assignees dat bedrijven vaak de kandidaat voor het buitenland selecteren op dezelfde kwaliteiten als zij voor een baan in Nederland zouden doen. Terwijl bepaalde karaktereigenschappen toch handig zijn voor zo’n buitenlandse job. Volgens Spaink gaat het daarbij om emotionele intelligentie, gevoel voor humor, kunnen omgaan met ingewikkelde materie en het beschikken over nieuwsgierigheid en oprechte interesse in internationale ontmoetingen.
Bij het voorbereiden van werknemers op een internationale positie wordt vaak gefocust op kennis en vaardigheden, maar wordt de juiste houding vergeten. De werknemer moet echter ook een sterke zelfidentiteit ontwikkelen en echt openstaan voor andere situaties, meningen en inzichten. Een mentorprogramma kan daarbij helpen, aldus Spaink.
(Bron: Managers Online)