Onderwijswoordvoerders concludeerden in juni in de Tweede Kamer dat € 32 miljoen van de lerarenbeurs niet gebruikt is. Begin 2015 werd er juist 21 miljoen extra uitgetrokken voor deze beurs, bedoeld om leraren verder op te leiden.
De Tweede Kamer wil van minister Bussemaker van Onderwijs weten waarom het geld niet gebruikt is, aangezien de kwaliteit van de leraren niet toeneemt. Naar aanleiding van deze conclusie willen de onderwijswoordvoerders dat er betere afspraken gemaakt worden over de besteding van het geld, zodat het daadwerkelijk gebruikt wordt voor professionalisering van leraren.
De Tweede Kamer debatteerde over mogelijke oplossingen en de resultaten van het afgelopen jaar. De vaardigheden van startende én ervaren leraren zijn het afgelopen jaar niet toegenomen. Daarnaast adviseren docenten elkaar minder en stijgt de instroom van vwo’ers naar de lerarenopleiding niet. Bovendien werd er geconcludeerd dat er grote verschillen zitten tussen de resultaten van de landelijke toetsen, zoals de citotoets, en de adviezen van de leraren. In meer dan de helft van de gevallen, 52%, zijn die namelijk niet gelijk.
Bent u begaan met het onderwijs en lijkt een opleiding op dit gebied u wat? Kijk dan eens naar de Onderwijs en Pedagogiek-opleidingen van NCOI Opleidingen!
Bron: Nationale Onderwijsgids