Conflicten op de werkvloer komen in elke organisatie voor. Zeker nu we in coronatijd meer op afstand werken, is het soms lastig elkaar goed te begrijpen. Daardoor ontstaan er sneller irritaties en discussies die kunnen uitmonden in conflicten. Een werkconflict kan heel vervelend zijn. Niet alleen voor de sfeer, maar ook voor je (mentale) gezondheid, je werkgeluk en de kwaliteit van je werk. Hoe kun je zo goed mogelijk omgaan met een conflict op de werkvloer en hoe kom je tot een oplossing? Wij geven je 9 tips die je hierbij kunnen helpen.
Ga de confrontatie niet uit de weg, maar gooi het juist op tafel. Leg aan elkaar uit wat er loos is en geef aan wat je onprettig vindt aan de situatie en wat volgens jou de oorzaak is. Wees assertief in je reactie, maar niet agressief. Laat iedereen in hun waarde en laat elkaar uitpraten. Kies je woorden met zorg zodat je niet beschuldigend of bevooroordeeld overkomt en praat vanuit de ik-vorm. Dit is namelijk hoe jij het beleeft. Je collega’s kunnen dezelfde kwestie heel anders beleven.
Probeer elkaars belangen te achterhalen door open vragen te stellen. Door dit te doen, krijg je misschien sneller begrip voor elkaars situatie. Het is handig om regelmatig samen te vatten wat je collega heeft gezegd, om te controleren of je hem of haar begrijpt. Dit zorgt ook gelijk voor duidelijkheid.
Door aandachtig naar elkaar te luisteren kun je elkaar vaak beter begrijpen. Probeer je te verplaatsen in de ander en probeer de beweegredenen van je collega die hebben geleid tot het conflict te achterhalen. Op deze manier kun je tot de kern van de zaak doordringen en toon je respect voor je collega, waardoor jullie sneller tot een oplossing kunnen komen.
Veel conflicten zijn het gevolg van misverstanden of van ongelukkige manoeuvres in het sociale verkeer. De confrontatie aangaan via de e-mail kan de situatie verergeren. Vermijd daarom het liefst contact via de e-mail. Nu in coronatijd is dit misschien lastig, maar (video)bellen is dan echt beter.
Maak het probleem niet groter door andere collega’s erbij te betrekken. De kans is groot dat het probleem hierdoor wordt verergerd. Blijf dus professioneel en zorg ervoor dat dit conflict iets blijft tussen jou en jouw collega.
Benadruk gezamenlijke doelen en focus op oplossingen. Het heeft geen zin om te blijven hangen in het verleden. Dit lost namelijk niks op. Leg elkaar oplossingen voor en bespreek deze met elkaar.
Het maken van gezamenlijke afspraken is essentieel. Wanneer er geen duidelijke afspraken worden gemaakt, loop je het risico dat het conflict weer aanwakkert en zo begin je weer van voren af aan.
Het is ook goed deze afspraken op papier te zetten, zodat iedere partij zich bewust is van de gemaakte afspraken.
Indien de betrokken partijen zelf niet tot een overeenkomst kunnen komen, kun je het beste een externe, neutrale persoon bij de situatie betrekken.
Zie het conflict als een positieve leerervaring. Je kunt de leerervaring(en) die je hebt opgedaan gebruiken voor andere situaties. En misschien heb je zwakke punten van jezelf ontdekt die je kunt verbeteren. Dit is alleen maar goed.
Bij veel organisaties is er behoefte aan een bemiddelaar met professionele kennis en vaardigheden op het gebied van conflicthantering en mediation. Wil jij hier meer over leren? Dan kun je bijvoorbeeld de 2-daagse training Conflicthantering volgen. Hierin leer je hoe je kunt omgaan met conflictsituaties en tot oplossingen kunt komen. Ben je op zoek naar een meer verdiepend programma en wil je je ontwikkelen tot mediator? Kies dan voor het programma HBO Conflictbemiddeling en Mediation. In dit programma verdiep je je in diverse mediationtechnieken en weet je straks precies hoe je je moet opstellen als mediator.