In het nieuwe online leerplatform van NCOI is blended learning mogelijk. Programmamanager Marieke Popma vertelt waarom dit studenten verder helpt.
“Het nieuwe online leerplatform is een platform voor blended learning. Dit betekent dat je een mix van verschillende online leeractiviteiten kunt aanbieden, zoals quizzen om je kennis te testen, webinars, 360° assessments, een forum om met medestudenten te kunnen communiceren en ga zo maar door. In combinatie met offline leeractiviteiten zorgt dit voor een heel effectieve manier van leren. Het platform is adaptief in te richten. Dit betekent dat slimme algoritmes ervoor zorgen dat de cursus zich aanpast aan de deelnemer.
Laten we als voorbeeld de module ‘Medische Basiskennis’ nemen, die we voor één van onze klanten ontwikkelden. Medewerkers die een intern maatwerktraject tot medisch secretaresse volgen, zijn verplicht deze module succesvol af te ronden. Via ons nieuwe online leerplatform wordt ondersteuning geboden voor het examen. Zo is er een database opgezet met heel veel vragen over de lesstof, gekoppeld aan leerdoelen. Via een nulmeting weten we op welke leerdoelen een deelnemer goed en minder goed scoort. Vervolgens krijgt diegene steeds vragen over het leerdoel waarop hij of zij minder goed scoort, zodat er gericht kan worden geoefend voor het examen.
Ook kunnen deelnemers met de geïntegreerde MemoTrainer zo vaak als ze willen gepersonaliseerde herhaalvragen over de lesstof krijgen. Hoewel de focus ligt op de leerdoelen waarop nog niet goed genoeg wordt gescoord, komen alle leerdoelen hierin terug. Op die manier wordt ook getest of de al aanwezige kennis nog optimaal genoeg is voor het examen. Deze herhaaltrainingen zorgen ervoor dat deelnemers meer onthouden en sneller slagen voor hun cursus.
Een deelnemer aan een cursus of opleiding is in staat om te leren wanneer het hem of haar uitkomt: in eigen tijd en op eigen tempo. Je kan van tevoren de lesstof al bekijken en doornemen. Daardoor is er meer ruimte voor verdieping in klassikale lessen. Ook kunnen we deelnemers bijvoorbeeld een instaptoets laten maken voordat de lessen beginnen. Zo kan de docent de inhoud van de lessen goed afstemmen op het kennisniveau van de deelnemers, bijvoorbeeld door meer aandacht te besteden aan een onderwerp waar overall minder goed op wordt gescoord.”