De ‘oude installateur’ die alleen zijn werk doet om een product af te leveren en
niet om mee te denken met de klant is steeds meer bekend als ouderwets. Tegenwoordig en in de toekomst is het plan om meer kennis te delen en een actievere manier van werken te stimuleren. Actieve energie-efficiëntie; het meedenken met de klant.
Op het energiebesparingsgebied is er nog heel wat te winnen en te veranderen. Van passief naar actief efficiënt energie verbruik. Passieve energie-efficiëntie is het aanpassen van bijvoorbeeld verlichting dat een energiezuiniger verbruik heeft. Het is maar een minimale oplossing om energie te besparen. Een systematische structuur om het verbruik blijvend de verlagen, is een actieve manier om met het verbruik van energie efficiënter om te gaan. Dit kan tot 30% van het energieverbruik besparen.
Verandering van houding
Een conservatieve houding zou een verklaring kunnen zijn van passiviteit bij energie- en bouw-gerelateerde bedrijven. Ze zijn vaak gericht op de prijs. Het zou beter zijn als men de totale kosten berekend van een pand, dat bijvoorbeeld gerenoveerd moet worden, en die uitsmeert over een geruime tijd, bijvoorbeeld 35 jaar. Op deze manier is er een betere schatting te maken of dat het rendabel is of dat het meer verlies oplevert, dan wanneer je alleen maar op de aankoopprijs richt. Ook de elektrotechnische installateur zou zich meer actief moeten instellen. De installateur kan aangeven bij de klant dat hij deskundig is op het gebied van besparing en op die manier meedenken met de klant, in plaats van alleen te doen wat de klant je opdraagt. Wanneer je als installateur je expertise laat gelden en de klant laat inzien dat met geïnvesteerd geld meer geld terugverdiend kan worden, dan geef je hen reden om naar je te luisteren. Ook kan je samenwerkingsverbanden sluiten, bijvoorbeeld met de fabrikant van bepaalde materialen die je nodig tracht te hebben, wanneer een opdracht te groot is voor de kleinere installateurs.
Meedenken
Wanneer je als installateur binnenkomt bij de klant, kunnen er een aantal dingen opvallen. Bijvoorbeeld een groot verbruik aan stroom door lichten door het hele pand te laten branden, terwijl er maar een aantal afdelingen aan het werk zijn. Door niet alleen de klant te bedienen waarvoor je bent ingehuurd, maar ook door mee te denken, heb je voor de volgende keer een streepje voor. Door een kleine rekensom te maken voor bijvoorbeeld bewegingssensoren of lichtschakelaars, kan je direct aan de klant uitleggen wat de voordelen ervan zijn. Je wordt dan gezien als professionele relatie die meedenkt en op zoek gaat naar de meest energie-efficiënte oplossingen, soms voor problemen of punten waar de klant nog niet aan heeft gedacht. Door samen met partners of fabrikanten te werken en de klanten nieuwe inzichten te bieden, stijgt je eigen expertise en kennisniveau ook. Door dit te delen versterk je elkaar en de samenwerking.
Bron Schneider-electric.nl