Docente Marieke Pijler is gespecialiseerd in online marketingstrategieën, content marketingstrategieën en merkpositionering en geeft over deze onderwerpen les bij NCOI Opleidingen. Onlangs werd ze verkozen tot Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar. Wij spraken haar over haar passie voor lesgeven en hoe zij haar lessen invult.
“Ik geef les vanuit mijn eigen passie en met heel veel energie. Ik geloof ook dat er daardoor verbinding ontstaat”, aldus Marieke. “Ik lees vaak in evaluaties terug dat studenten veel energie van de lessen hebben gekregen en dat vind ik heel fijn. Want laten we wel wezen, ik moet ze wel scherp houden natuurlijk. Het is onmogelijk om alles van een les te onthouden, dus dat wat ze moeten onthouden, moet dan wel verankerpunten kennen. Als ik dat met energie deel, blijft het veel beter hangen.”
Tijdens de lessen deelt Marieke veel eigen ervaringen. Door dit te combineren met de theorie zet ze ook studenten aan het denken over hun eigen werkpraktijk en hoe de theorie daarbij aan kan sluiten. “Ik geloof dat je tijdens het lesgeven heel dicht bij jezelf moet blijven. Als docent wil ik dingen niet mooier of gladder maken dan ze zijn. Studenten willen een echt persoon zien die met een echt verhaal komt. In de lesstof pas ik ook echte verhalen toe, want je moet soms moeilijke materie uitleggen en door heel erg bij jezelf te blijven, houd je de lessen leuk.”
Met name de diversiteit van de studenten is wat het docentschap voor haar bijzonder maakt. “Dat je een marketingmanager hebt van een corporate bedrijf en een ondernemer die net gestart is omdat hij bij een fusie van een ander bedrijf moest vertrekken. Wat je dan ziet is dat een marketingmanager iets kan leren van een starter, omdat die bijvoorbeeld heel creatief kan denken, en die mix vind ik interessant. De kruisbestuivingen die tijdens een les plaatsvinden vind ik echt priceless.”
Behalve haar jarenlange ervaring binnen de marketing, weet Marieke zelf ook hoe het is om te studeren bij NCOI. Als oud NCOI-student kan zij zich goed identificeren met de studenten in de les en kan ze goed inschatten waar zij tegenaan lopen. “Ik ben al vanaf mijn 18e bezig met marketing, maar had niet het papiertje om te laten zien dat ik het kon. Daarom ben ik een 1-jarige opleiding bij NCOI gaan doen en dat heeft mij heel erg veel opgeleverd. Ik haalde toen ook heel veel energie uit de lessen die ik ’s avonds volgde, maar ook uit het hard buffelen in het weekend, want je moet er natuurlijk wel iets voor doen. Maar als je uiteindelijk je diploma in handen hebt, weet je ook zeker dat je het kan en dat je iets hebt geleerd.”