Vanaf de bank een opleiding volgen, het klinkt zo makkelijk en laagdrempelig. De afgelopen jaren is online onderwijs sterk gegroeid. Vrijwel elke opleider biedt inmiddels online lessen aan, maar is e-learning net zo effectief als klassikaal onderwijs? Uit recent onderzoek is gebleken van niet.
Voor beide onderwijsvormen is uiteraard iets te zeggen. Met online studeren kan de student waar en wanneer hij wil volledig op eigen tempo studeren. Bij klassikaal onderwijs is het daarentegen makkelijker om in discussie te gaan met de docent en medestudenten en zo de leerstof sneller eigen te maken. Twee wetenschappers van Rutgers University in New Jersey hebben echter aangetoond dat studenten die in een klas les volgen hogere resultaten boeken dan studenten die zelf thuis aan de slag gaan. De resultaten van dit onderzoek werden onlangs gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift The Journal of General Psychology.
Voor het onderzoek volgden twee groepen van twintig studenten een semester lang dezelfde lessen. Om en om volgden beide groepen een klassikale les of een online les. Door alle studenten beide lesvormen aan te bieden, werd gemeten welk effect de verschillende lesvormen op hen hadden. Na afloop van elke les – in totaal 40 – maakten de studenten een toets over de behandelde stof en aan het eind van het semester werd er nog een algehele toets gemaakt.
Al meteen na de online lessen werd duidelijk dat studenten minder onthouden hadden, maar bij de toets aan het einde van de periode was het resultaat nog slechter. Zo gaven de studenten op 74% van de vragen over de leerstof die zij middels e-learning hadden geleerd een goed antwoord. Bij het volgen van de klassikale lessen was dit 82%.
Een van de redenen voor betere prestaties bij klassikale lessen zit volgens het onderzoek in de interactie met de docent. Tijdens de lessen konden studenten meteen vragen stellen en in discussie gaan. Maar er zijn meer redenen waarom klassikaal onderwijs vaak de voorkeur geniet boven e-learning. Zo kan de student ervaringen uitwisselen met medestudenten die wellicht al werkzaam zijn binnen het vakgebied en zo tot nieuwe inzichten komen. Daarnaast helpt het dat er bij klassikaal onderwijs minder prikkels van buitenaf zijn en de student meer gefocust is op de lesstof.