Een organisatie waardevol en relevant maken is één ding. Die organisatie waardevol en relevant houden is een tweede. Als professional in dit vakgebied draait het om zoveel meer dan alleen bedrijfskundige kennis. We behandelen drie trends en ontwikkelingen waar we het de komende jaren nog vaak over zullen hebben.
Het milieu en nieuwe wet- en regelgeving op het gebied van groen produceren worden steeds belangrijker. Ook kiezen steeds meer consumenten voor duurzame producten. Hoeveel je hier als bedrijfskundige mee te maken hebt, is afhankelijk van de sector waarin je werkt.
Werk je bijvoorbeeld bij een oliemaatschappij of een energiebedrijf, dan kan duurzaamheid een belangrijke rol spelen in je bedrijfsvoering. Het kan zelfs zo zijn dat de organisatie de bedrijfsvoering moet herzien. Hoe maak je je organisatie duurzamer? En hoe ziet de financiering van het nieuwe beleid eruit? En hoe zorg je voor zo efficiënt mogelijke processen met zo min mogelijk verspilling? Dat zijn uitdagingen waar veel bedrijfskundigen zich de komende jaren mee bezig zullen houden.
Al jaren zijn we bezig om onze organisaties met nieuwe technologische ontwikkelingen nog efficiënter en effectiever in te richten. Denk bijvoorbeeld aan automatisering en robotisering. Tegelijkertijd wordt er ook steeds meer van organisaties verwacht. Klanten en opdrachtgevers willen steeds sneller geholpen worden. Alles moet van nog betere kwaliteit zijn, de vraag naar maatwerk blijft groeien en processen en projecten moeten korter.
Organisaties maken nu nog te weinig gebruik van wat er allemaal kan op technologisch gebied. Veel organisaties moeten de rollen binnen hun organisatie aanpassen, willen ze in de toekomst succesvol aan de verwachtingen van de klant of opdrachtgever voldoen. Administratieve of routinematige werkzaamheden kun je veelal laten uitvoeren door computers of robots. Wat overblijft is werk dat alleen uitvoerbaar is voor de mens. Denk bijvoorbeeld aan complexe of creatieve werkzaamheden. Maar ook acties waarbij sociale intelligentie of persoonlijk contact is vereist. De rol van de medewerker zal hierdoor specialistischer worden. Een computer kan uitvoerend werk verrichten, laat mensen het denkwerk doen en de verbanden leggen.
Veel organisaties werken sinds de coronacrisis op een andere manier. Hybride werken heeft zijn intrede gedaan. Deze nieuwe, flexibele manier van werken vraagt ook om een andere manier van communiceren. Hoe zorg je als organisatie ervoor dat iedereen zich verbonden blijft voelen? Dat is waar de komende tijd de focus op zal liggen.
Daarnaast zien we ook steeds vaker dat het aantal managementlagen in een organisatie vermindert of dat ze zelfs verdwijnen. Denk bijvoorbeeld aan agile werken. De agile organisatie, waarbij lenigheid, wendbaarheid en flexibiliteit vooropstaat, is gericht op zelfsturende teams. Zo komt de verantwoordelijkheid meer bij de medewerkers zelf te liggen en wordt de controlefunctie van de manager verplaatst naar de teams zelf. Agile of niet, het verleggen van de verantwoordelijkheid en controlefunctie is een trend die de afgelopen jaren steeds vaker is doorgevoerd bij organisaties. De toekomst zal uitwijzen of deze vorm van werken, in combinatie met hybride werken, ook een succes is.
Wil jij meer weten over het vak bedrijfskunde? Welke ontwikkelingen er op het gebied van bedrijfskunde zijn? Welke kansen en mogelijkheden er voor je zijn en welke opleidingen daarbij passen? In onze opleidingsbrochure Bedrijfskunde vertellen we je hier alles over en kun je lezen hoe jij je carrière verder kunt vormgeven. Je kunt de brochure hier downloaden.