In het woordenboek staat ‘management’ omschreven als: het leiden van een bedrijf of andere organisatie. In theorie klopt dit helemaal, maar in de praktijk gaat management om nog zoveel meer. De rol van de manager is de afgelopen jaren behoorlijk veranderd. Hieronder lichten we drie ontwikkelingen uit waar je als manager van deze tijd mogelijk mee te maken krijgt.
De coronacrisis dwong veel mensen om op een andere manier te werken. We werkten veel vanuit huis en communiceerden op afstand. Waar in sommige vakgebieden deze nieuwe vorm van werken als last werd gezien, was dit voor anderen juist een prettige, nieuwe werkvorm. Veel organisaties gaan ook na de coronacrisis een hybride werkvorm hanteren, waarbij deels thuiswerken mogelijk blijft.
Van managers en leidinggevenden vraagt een hybride werkvorm om een nieuwe manier van managen. Hoe zorg je voor verbinding als niet iedereen tegelijkertijd aanwezig is en hoe houd je je medewerkers op afstand betrokken en gemotiveerd? Dat vraagt om nieuwe vaardigheden van de manager of leidinggevende, maar soms ook om een andere manier van werken.
Steeds meer afdelingen of organisaties kiezen voor een platte organisatiestructuur of werken met zelfsturende teams. Binnen deze structuur is de rol van de manager of leidinggevende minder duidelijk aanwezig. Mede daardoor ontstaat als vanzelf de informele leider: iemand die niet officieel de leiding heeft, maar die wel op zich neemt.
Een informele leider heeft vaak een natuurlijk overwicht op een team. Daardoor vinden collega’s het logisch dat die persoon het voortouw neemt en accepteren ze dit ook. Een informele leider verdeelt bijvoorbeeld werkzaamheden onder de teamleden, houdt overzicht en hakt knopen door bij projecten en is het aanspreekpunt voor andere teams als er snel geschakeld moet worden.
Of het nu formeel of informeel is, leiderschap is altijd nodig om binnen een team iets voor elkaar te krijgen. Beide vormen kunnen ook uitstekend naast elkaar bestaan en elkaar zelfs aanvullen. Uit het Nationale Management Onderzoek van 2019 werd duidelijk dat 64 procent van de ondervraagden de ideale manager ziet als een ‘meewerkend voorman’, iemand die de werkzaamheden uitvoert samen met het team en de leiding neemt zodra dat nodig is.
Waar vroeger de manager iedereen aanstuurde en zei wat ze moesten doen, is die rol in de afgelopen jaren behoorlijk veranderd. De moderne manager richt zich veel meer op soft skills en op de ontwikkeling van medewerkers.
Functionele vaardigheden blijven uiteraard belangrijk, maar de opmars van de zogeheten peoplemanager speelt een steeds grotere rol in het managementvak. Met de komst van hybride werken en plattere organisatiestructuren wordt dit in de toekomst waarschijnlijk nog belangrijker. Met name creativiteit, samenwerken en overtuigingskracht worden gezien als dé soft skills voor de moderne manager.
Daarnaast hebben werknemers ook steeds meer behoefte aan een coachende manager of leidinggevende. Een leven lang leren is een belangrijk thema geworden voor onze arbeidsmarkt. De tijd dat medewerkers jarenlang hetzelfde werk uitvoeren, is voorbij. Medewerkers hebben zelf de ambitie om door te groeien, maar het wordt ook steeds vaker van ze verwacht. Ze moeten immers aantrekkelijk blijven voor de arbeidsmarkt en hun kennis en kunde up-to-date houden. Bovendien zijn onderwerpen als werkgeluk, motivatie en inspireren belangrijker dan ooit. Hoe blijven medewerkers voldoening halen uit hun werk en hoe kun jij ze als manager begeleiden bij het waarmaken van hun ambities?
Wil jij meer weten over het managementvak? Of welke ontwikkelingen er op het gebied van management zijn? Welke kansen en mogelijkheden er voor je zijn en welke opleidingen daarbij passen? In onze opleidingsbrochure Management vertellen we je hier alles over en kun je lezen hoe jij je carrière verder vorm kunt geven. Je kunt de brochure hier downloaden.