Hoe ga je als werkgever om met het bieden van scholing? Werknemers willen graag doorleren. Dat blijkt uit onderzoek van NCOI Opleidingen onder 1.178 werkenden. Slechts 12% van de ondervraagden gaf hierin aan uitgeleerd te zijn. Dat betekent dat een overgrote meerderheid nog verder wil leren. Maar wat kun je als werkgever voor je werknemers doen om ze hierin te stimuleren en te zorgen dat ze gemotiveerd blijven?
Tijd en geld zijn vaak belangrijke factoren bij de beslissing om een opleiding te volgen. Wie betaalt de opleiding en krijg je als werknemer van je werkgever de mogelijkheid om dat (deels) onder werktijd te doen? Zo’n 48% van de ondervraagden laat weten dat zij een opleiding in hun eigen tijd moeten volgen. Daarvan neemt 14% vrije dagen op om te kunnen studeren of lessen te kunnen volgen.
Een optie voor werkgevers om scholing van werknemers te stimuleren is dan ook het bieden van tijd. Stel werknemers vrij van bepaalde taken, zodat ze in die tijd kunnen studeren. Of biedt studiedagen aan, zodat ze niet altijd vrije dagen hoeven op te nemen. Tevreden en goed opgeleide werknemers staan garant voor betere en snellere resultaten. Ook als werkgever heb je er dus veel aan als een werknemer (bij)scholing heeft gehad.
Naast tijd is geld het tweede obstakel. Uit ons onderzoek blijkt dat 52% van de werkgevers de studiekosten van een werknemer betaalt. Ook hierin kan een werkgever nog veel betekenen. Er zijn namelijk diverse fiscale regelingen en subsidies waardoor het voor werkgevers financieel voordelig is om werknemers scholing te bieden. Op onze pagina over voordeliger studeren vind je hier meer informatie over.
Bovendien betaalt een investering in de scholing van werknemers zich ook in de resultaten weer terug. Een werknemer brengt na het afronden van een opleiding of training actuele kennis en vaardigheden mee. Dat zorgt ervoor dat de werknemer gecompliceerdere werkzaamheden kan uitvoeren, wat weer kan leiden tot betere bedrijfsresultaten. Hoe meer kennis in huis, hoe beter.
Het is niet in elke organisatie vanzelfsprekend dat medewerkers weten wat er mogelijk is qua scholing. Het gebeurt vaak dat werkgevers wel een opleidingsbudget hebben, maar werknemers daar niks van af weten. Als manager of werkgever is het daarom belangrijk dat je werknemers hierop attendeert. Bespreek met ze wat er mogelijk is en communiceer ook regelmatig over het belang van blijven ontwikkelen. Het levert beide partijen namelijk veel op en in een voortdurend veranderende arbeidsmarkt is het belangrijk dat werknemers meebewegen en goede baanperspectieven creƫren.
Naast werknemers motiveren en stimuleren in hun scholing, kun je er als werkgever ook voor kiezen zelf scholing aan te bieden. Denk bijvoorbeeld aan een paar keer per jaar intern trainingen geven. Of een groep medewerkers de mogelijkheid bieden dezelfde opleiding te volgen. Hier kun je een opleider voor inschakelen.
Het voordeel van zo’n opleiding of training intern aanbieden is dat een opleider dan vaak maatwerk kan bieden. Zo kan een opleider de lesstof of opdrachten meer toespitsen op de organisatie, waardoor werknemers vooral dat leren wat voor de organisatie van belang is. Bovendien kunnen werknemers op die manier het geleerde nog sneller toepassen. Bovendien kunnen deze opleidingen op locatie worden gegeven en hoeven werknemers niet speciaal voor de opleiding te reizen.
Denk je dat deze manier van scholing aanbieden iets voor jou organisatie is of wil je bespreken wat er mogelijk is? Op onze pagina over NCOI Maatwerk en Incompany vind je hier meer informatie over.
Bij 21% van de ondervraagden is helemaal niets geregeld qua scholing. Dat is zonde, want gelukkige en tevreden werknemers met sterk ontwikkelde kennis en vaardigheden kunnen werkgevers veel opleveren. Bijna de helft van de ondervraagden krijgt geen tijd van de werkgever om een opleiding te volgen. Hier kunnen managers en werkgevers het verschil maken. Bied werknemers de mogelijkheid een opleiding naast het werk te kunnen volgen en je zult al snel de positieve resultaten hiervan zien.