Hoe tevreden is de Nederlandse werknemer? Al jaren schommelt het rapportcijfer dat de Nederlander heeft voor zijn werkgever rond de 7, ‘redelijk tevreden’ dus. Een belangrijke verandering is dat het verlangen naar zekerheid groeit. De motivatie van werknemers en hun betrokkenheid bij de werkgever laten te wensen over. Hoewel het gevoel van betrokkenheid bij de organisatie hoger is dan voorgaande jaren, voelt maar ruim een derde (37 procent) zich echt verbonden met de organisatie. Bovendien zeggen slechts 2 op de 5 medewerkers het beste uit zichzelf te halen. Voor de helft van deze gemotiveerden geldt dat de werkgever hieraan bijdraagt, de andere helft doet het op eigen kracht. Slechts 17 procent van werkend Nederland beveelt de huidige werkgever aan bij anderen. Dit wordt er niet beter op, want deze werknemers zeggen ten opzichte van voorgaande jaren minder trots te zijn om voor hun werkgever te werken.
Hoe kan dit verbeteren? Zorg dat medewerkers tevreden zijn over het werk dat zij doen, met wie zij dit uitvoeren en onder welke aansturing ze werkzaam zijn, aldus de aanbevelingen. Het ontbreekt te vaak aan voldoening in het werk en de motivatie is dus vooral gebaseerd op ‘baanzekerheid’. Werkgevers moeten werken aan de aspecten mensgerichtheid, klantcontact, duidelijkheid over het doel van het werk, tastbaar resultaat en eigen invloed van medewerkers op het resultaat. Allemaal aspecten die de beleving van werk in positieve zin beïnvloeden.
(Bron: HRpraktijk.nl)