Hoe meer mensen uw nieuwsbrief ontvangen, hoe meer mensen uw content lezen en tot conversie overgaan. Maar hoe krijgt u nu meer nieuwsbriefabonnees?
1. Maak duidelijk wat de nieuwsbrief de lezer te bieden heeft
Het moet de lezer meteen duidelijk zijn wat voor hem het voordeel is van een abonnement op de nieuwsbrief. Zet de voordelen in het aanmeldformulier dus overzichtelijk op een rijtje. Vermeld ook hoe vaak de nieuwsbrief verschijnt en neem een voorbeeld op van een recente nieuwsbrief.
2. Geef iets weg
Mensen zullen sneller geneigd zijn zich aan te melden als ze een cadeautje krijgen. Dit kan van alles zijn: korting op uw product of exclusieve content in de vorm van bijvoorbeeld een whitepaper. Vaak is dit cadeautje de enige reden dat iemand zich inschrijft, dus stuur het direct. Door een serie van aanmeldberichten met goede en vermakelijke content te schrijven, voorkomt u dat mensen zich meteen weer uitschrijven als ze het cadeautje binnen hebben.
3. Maak gebruik van loss aversion
De vrees iets te missen, veroorzaakt psychische stress en mensen proberen dit te voorkomen. Door zogeheten ‘verliestaal’ te gebruiken, kunt u op dit psychologische mechanisme inspelen en zullen mensen zich daadwerkelijk aanmelden voor uw nieuwsbrief. Dus wel: ‘Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en loop nooit meer een workshop mis’. En niet: ‘Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze workshops!’
4. Vermeld hoeveel mensen al lid zijn van uw nieuwsbrief
Mensen passen hun gedrag onbewust aan aan dat van anderen. Dus als u op uw website vermeldt dat al 8.373 mensen uw nieuwsbrief ontvangen, dan zullen nieuwe abonnees ook sneller geneigd zijn zich in te schrijven. Ook kunt u met een koppeling op uw website het exacte aantal volgers op bijvoorbeeld Facebook laten zien. Toon het exacte aantal in plaats van het af te ronden, want dat is geloofwaardiger.
5. Maak het inschrijfproces zo eenvoudig mogelijk
Mensen hebben geen tijd en zin om een uitgebreid inschrijfformulier in te vullen, dus vraag in eerste instantie alleen om hun e-mailadres. Als u meer informatie nodig heeft, dan kunt u kiezen voor een stapsgewijs inschrijfproces. U vraagt dan eerst om het e-mailadres en als de ontvanger dat heeft ingevuld, komt hij bij een nieuw formulier terecht waar hij meer gegevens kan invullen. Mensen die het eerste formulier al hebben ingevuld, zullen sneller geneigd zijn het tweede formulier ook in te vullen.
6. Vergeet de smartphone-gebruikers niet
Op het standaardtoetsenbord staat geen apenstaartje. Dit betekent dat smartphone-gebruikers tussen weergaves moeten wisselen als ze hun e-mailadres moeten opgeven. Maak het hen zo gemakkelijk mogelijk door direct het juiste toetsenbord te tonen. Dit doet u door in de HTML van uw <input/>-element de code type=”email” op te nemen.
Bent u geïnteresseerd in e-mailmarketing en wilt u zich hier verder in verdiepen? Bekijk dan eens de opleidingen Online Marketing en Social Media van NCOI Opleidingen.
Bron: Ronald Dubbeldam en Niels Vogt op Frankwatching