Er is een verandering gaande op de arbeidsmarkt. Door de aanhoudende economische dynamiek stijgt de arbeidsmobiliteit. Werkgevers durven weer mensen aan te nemen en werknemers geven oude zekerheden op om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Met name voor hoger opgeleiden steeg het aantal vacatures: 16 procent in het derde kwartaal van 2014 ten opzichte van het derde kwartaal van 2013. Deze ontwikkeling is zichtbaar in de analyse Trends en Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt van onderzoeksbureau Yacht.
Positieve ontwikkeling voor hoger opgeleiden
Yacht laat weten dat er vooral positieve ontwikkelingen op de arbeidsmarkt zijn voor hoger opgeleiden. Michel Verdoold, directeur HR bij Yacht vertelt: “Door het aantrekken van de Nederlandse bedrijvigheid durven mensen vaker van baan te wisselen. Baanwisselaars creëren hierdoor vaak weer een nieuwe vacature, die ook weer ingevuld moet worden. We zien deze positieve ontwikkeling vooral terug in de vraag naar hoog opgeleide specialisten binnen de IT, engineers en ook bij de commerciële functies als account- en salesmanagers. Het aantal vacatures stijgt in het derde kwartaal het hardst in de sectoren Logistiek (27%), Overheid/Non-profit (27%) en Handel (22%).”
Regionale ontwikkeling
Er is vooral sprake van een stevige ontwikkeling in plaatsen buiten de Randstad zoals Groningen, Zeeland en Limburg. “We zien Zeeland nu profiteren van aantrekkende export en haar sterke industriële positie in vooral chemie. Noord- en Midden-Limburg heeft profijt van de spin-off van de relatief gunstige werkgelegenheidsontwikkeling van onder andere Zuidoost-Brabant en het is daarnaast een belangrijk distributieknooppunt. Ook bestedingen van Duitse consumenten dragen bij aan de verbetering van de werkgelegenheid in deze grensregio. Groningen heeft veel banen in de collectieve sector en industrie. Deze beide krimpsectoren zijn sterk vergrijsd en als gevolg hiervan zal de vervangingsvraag en dus het aantal vacatures groeien. Het gevraagd opleidingsniveau in deze sectoren neemt hier steeds verder toe”, aldus Verdoold. Ondanks deze groei blijft de arbeidsmarkt van deze regio’s nog achter bij de steden nabij de Randstad.
Social media steeds vaker bron van vacatures
Uit het onderzoek blijkt dat vacaturesites en het persoonlijk netwerk het meest worden gebruikt voor het vinden van een baan. Het gebruiken van socialmediakanalen voor het vinden van vacatures is in opkomst. Ruim 25 procent van de hoger opgeleiden geeft aan voornamelijk social media te gebruiken als oriëntatiekanaal voor het vinden van een baan. Werkzoekenden binnen de vakgebieden Marketing en Communicatie en HR gebruiken social media het meest. Met ruim 43 procent spannen zij de kroon, gevolgd door ICT’ers met 33 procent.
Wilt u zich laten om- of bijscholen naar sectoren waar op dit moment het aantal vacatures het hardst stijgt? Bekijk bijvoorbeeld eens onze trainingen en opleidingen op het gebied van Marketing en Sales, Communicatie, ICT, Logistiek, Overheid en Non Profit of Retail en Handel.
Bron: Yacht