2014 liet voor het eerst sinds 2008 een groei zien in de verkopen in de Nederlandse detailhandel, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Ten opzichte van 2013 was het volume 1 procent groter, de prijzen in de winkels vielen lager uit. Nadat de omzet twee jaar lang gedaald was, nam deze in 2014 met 0,5 procent toe. Dit is met name te danken aan het laatste kwartaal en dan vooral de laatste maand: in december steeg de omzet met bijna 3 procent.
Groei non-foodwinkels het grootst
Vooral non-foodwinkels lieten herstel zien. Hoewel de omzet nog wel ongeveer even hoog was als het jaar daarvoor, was het volume voor het eerst in zes jaar gegroeid. Dit is met name te danken aan winkels in consumentenelektronica, doe-het-zelfzaken en drogisterijen. Winkels in huishoudelijke artikelen, bovenkledingwinkels en textielsupermarkten hebben nog wel omzet ingeleverd, maar minder dan in voorgaande jaren. Binnen de branche voedings- en genotmiddelen is het volume na drie jaren van krimp gegroeid met 1,3 procent. De toename van de omzet kwam wel ongeveer op hetzelfde niveau uit, want de prijzen zijn amper gestegen. De groei is vooral te danken aan supermarkten. Postorderbedrijven en internetwinkels, ten slotte, behaalden in 2014 bijna 10 procent meer omzet dan in 2013 en dat is een even grote stijging als in de twee jaren daarvoor.
Herstel woningmarkt gunstig voor omzet woonbranche
Ook de omzetten in de woonbranche stijgen sinds de tweede helft van 2014 weer, na sinds 2008 alleen maar te zijn gedaald. Het CBS vermoedt dat dit te danken is aan het herstel van de woningmarkt. Het gevolg van deze stijging is dat over heel 2014 de omzet van woonwinkels ongeveer op hetzelfde niveau lag als in 2013, terwijl de eerste helft van 2014 nog een krimp van 3 procent liet zien.
NCOI biedt diverse opleidingen aan op het gebied van Retail, Handel en Ondernemerschap, waaronder MBO Afdelingsmanager, niveau 4 en HBO Bachelor Commerciƫle Economie, specialisatie Small business en ondernemerschap.
Bron: Nu.nl, CBS