In het laatste kwartaal van het jaar worden veel werkenden weer uitgenodigd voor hun beoordelingsgesprek. Anders dan bij een functioneringsgesprek, is het bij een beoordelingsgesprek meestal alleen ontvangen en niet zenden. Toch is het ook belangrijk om dit gesprek voor te bereiden, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. We zetten de do’s en don’ts bij een beoordelingsgesprek voor je op een rij.
Hoe vind je zelf dat je het afgelopen jaar hebt gefunctioneerd? Heb je al je doelen behaald? Of waren er nog verbeterpunten? Wees daarin eerlijk en kritisch. Door na te gaan hoe je gefunctioneerd hebt, is de kans klein dat je tijdens het gesprek verrast wordt.
Een goede beoordeling is vaak ook het moment om in gesprek te gaan over je salaris of arbeidsvoorwaarden. Aan het einde van het gesprek is er vaak ruimte om dit te bespreken, bereid dat daarom goed voor. Vind je het spannend om hierover te beginnen? Zet het dan eerst op papier en oefen het gesprek een paar keer.
Een beoordelingsgesprek is bedoeld om terug te blikken, maar vaak ook om vooruit te kijken. Wat zijn je ambities en hoe zie jij je toekomst bij het bedrijf? Zou je bijvoorbeeld door willen groeien? Dan is dit een uitstekend moment om dat aan te kaarten.
Je beoordeling is een officieel moment en zal dus pas bekend worden tijdens je beoordelingsgesprek. Ter voorbereiding kun je wel oude beoordelingen of verslagen van functioneringsgesprekken doorlezen. Dit geeft vaak een goed beeld van hoe je leidinggevende naar jouw functioneren kijkt.
In principe is het gesprek eenrichtingsverkeer. Natuurlijk mag je het laten weten als je het ergens niet mee eens bent, maar het beoordelingsgesprek draait om hoe jouw leidinggevende jou beoordeelt. Neem niet de leiding in het gesprek over, maar luister goed, stel vragen als dat nodig is en geef elkaar de ruimte om uit te praten.
De emoties kunnen soms hoog oplopen, zeker als je het niet eens bent met je beoordeling. Toch is het goed om zakelijk te blijven en het bij de feiten te houden. Denk goed na voordat je iets zegt en bewaar de kalmte. Soms is het goed om het gesprek eerst te laten bezinken en op een later moment nog een afspraak maken om je onvrede te bespreken.
Vind je het lastig om tijdens dit soort gesprekken goed uit je woorden te komen, wil je zelfverzekerder het gesprek in gaan of wil je je communicatieve vaardigheden verder ontwikkelen zodat je alles uit het gesprek kunt halen? Bij NCOI bieden we verschillende trainingen op het gebied van mondelinge communicatie waarmee je je nog beter voorbereid op dit soort gesprekken.