Coaching wordt steeds populairder. Mensen gaan steeds vaker zelf op zoek naar hulp of begeleiding, maar ook binnen organisaties staan toegepaste psychologie en coaching steeds meer centraal. Het vakgebied is dus volop in beweging. We bespreken drie trends en ontwikkelingen op het gebied van toegepaste psychologie en coaching.
Steeds meer mensen vinden de weg naar een psycholoog of coach. Waar vroeger om hulp vragen gezien werd als zwakte, is er nu juist meer begrip voor. Vrijwel iedereen krijgt in zijn of haar leven te maken met dingen waarbij begeleiding of coaching van pas kan komen. Dat gaat niet alleen om psychische problemen, maar kan bijvoorbeeld ook gaan over leren omgaan met stress, assertiviteit trainen, communicatievaardigheden versterken of baancoaching.
De hulpvraag op het gebied van coaching is breed en daardoor wordt ook het coachingsvak steeds breder. Waar je ook aan wilt werken, er is wel een coach te vinden die erin gespecialiseerd is. Coaching wordt meer en meer een recreatieve service, net als naar de kapper of de sauna gaan. Dat komt mede doordat selfcare steeds relevanter wordt. Er wordt veel gehamerd op goed voor jezelf zorgen en dat zorgt ervoor dat mensen zich meer bewust zijn van wat hen gelukkig maakt. En als ze hulp nodig hebben bij het ontdekken van wat hen gelukkig maakt of hoe ze dat worden, is die drempel nu veel minder hoog dan voorheen.
Vooral coaching op werkgebied is in trek. Mensen moeten langer doorwerken, er wordt meer van ze gevraagd en dat maakt het combineren met een privéleven is soms lastig. Stress en burn-outs liggen op de loer. Dat zorgt er ook voor dat de rol van de werkgever verandert. Werkgevers zetten coaching steeds meer in als preventief middel tegen stress en burn-outs. Waar voorheen vaak de focus lag op werkresultaten, wordt ontwikkeling, het bewaken van de werk-privébalans en de mentale en fysieke gezondheid van medewerkers de afgelopen jaren steeds belangrijker.
In de toekomst wordt verwacht dat de focus hier nog meer op zal komen te liggen. Leidinggevenden en managers worden meer ingezet als coaches om medewerkers te helpen en begeleiden bij hun ontplooiing. Hoe kunnen zij het maximale uit hun medewerkers halen? Maar ook: hoe zorgen zij ervoor dat hun medewerkers blij en tevreden blijven? Bovendien staat het bedrijfsleven steeds meer open voor het aannemen van een toegepast psycholoog die hen daarbij kan helpen.
De verschillende soorten coaches en vormen van coaching zijn enorm. En dat is handig, want zo is het voor mensen eenvoudiger om een coach of (toegepast) psycholoog te vinden die werkt op een manier die zij prettig vinden. Hebben ze bijvoorbeeld weinig tijd of hebben ze behoefte aan een coaching op een laagdrempelige manier? Dan biedt e-coaching uitkomst. Bij e-coaching wordt de traditionele vorm van face-to-face-gesprekken vervangen door online contact via WhatsApp, mail of beeldbellen.
Hoewel deze vorm al langer bestaat, is het door de coronacrisis nog populairder en zal dit naar verwachting in de toekomst nog meer groeien. Veel mensen zien het als voordeel dat ze vanuit huis coaching kunnen krijgen. Bovendien is de stap minder groot om e-coaching te nemen. Een vorm van face-to-face in combinatie met e-coaching is uiteraard ook mogelijk.
Wil jij meer weten over het vakgebied psychologie en coaching? Welke ontwikkelingen er op het gebied van psychologie en coaching zijn? Welke kansen en mogelijkheden er voor je zijn en welke opleidingen daarbij passen? In onze opleidingsbrochure Psychologie en Coaching vertellen we je hier alles over en kun je lezen hoe jij je carrière verder kunt vormgeven. Je kunt de brochure hier downloaden.